Inbäddat i den traditionella stadsfestivalen förvandlas Schlossplatz i Karlsruhe, Tyskland, återigen till ett museum på hjul söndagen den 4 maj. Mellan klockan 10 och 16 parkeras fordonen i det så kallade Ehrenhof precis framför slottet där besökarna välkomnas med djupgående specialistkunskaper, spännande berättelser och teknisk expertis. Medarbetare från Mercedes-Benz Trucks Classic finns på plats för att hjälpa gästerna vid de utställda fordonen.
I år presenterar Mercedes-Benz Trucks Classic tio specialutställningar, från vardagsarbetare och internationella ambassadörer till specialfordon för brandkårer och långväga transporter. Bland dessa finns den imponerande L 4500, som en gång användes i Nigeria och LP 1519 med sin karakteristiska kubiska hytt som är en klassiker i den medeltunga lastbilsklassen på 1960- och 70-talen.
Brandkårsfantaster får valuta för pengarna med LAF 710 och den kraftfulla L 6600 inklusive brandkårsöverbyggnad. LAF 710 användes av Robert Bosch-fabrikens brandkår i Stuttgart fram till 2005 och är bevarad i orestaurerat men toppskick i originalskick.
LP 1620, LP 323 och den lätta LP 608 visar på bredden i Mercedes-Benz portfölj från denna period. LP 1620 erbjöd en helt ny känsla av rymd med sin hytt med en låg motortunnel och generösa rutor runtom. Många serviceluckor gjorde den permanent monterade hytten speciell, vilket snabbt gav den smeknamnet ”adventskalender”.
LP 323 är också en representant för den tidiga framhjulsdrivna generationen som Mercedes-Benz lanserade på marknaden i mitten av 1950-talet. ”P” i typbeteckningen stod för ”Pullmann” som är en hänvisning till lyxiga järnvägsvagnar och syftade på den bekväma kupédesignen.
L 5000 tar tillbaka den autentiska charmen från 1950-talet till Schlossplatz. Som en vidareutveckling av krigstidens L 4500 moderniserades den både tekniskt och visuellt: Effekten från den raka sexcylindriga förkammarmotorn ökade till 120 hk, medan karossen anpassades till samtida designtrender med rundare former på kylaren, stötfångaren och sidoväggskåpan. L 5000 tillverkades i Gaggenau-fabriken, och L 334-varianten producerades senare för export fram till 1963.
Det äldsta Mercedes-Benz Trucks Classic-fordonet på årets ”Hyllning till Carl Benz” är Benz 1 CN, en imponerande utställning från 1922, de första åren av motoriserad godstransport. Utrustad med en slagvolym på 4 710 cm³ och en fyrcylindrig S 100-bensinmotor genererar den cirka 35 hk, tillräckligt för att transportera gods i måttlig hastighet genom stad och landsbygd.
I andra änden av tidsresan finns Mercedes-Benz LP 608, en lätt framhjulsdriven plattformslastbil med en kort kubisk hytt som serietillverkades 1965. LP 608 drivs av en rak fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor OM 314 med 59 kW (80 hk) och en slagvolym på 3783 cm³. Kopplat till en femväxlad växellåda når fordonet en topphastighet på upp till 80 km/h.
Med sin kantiga hytt och kompakta kaross står LP 608 för eran av funktionella, urbana nyttofordon på 1960-talet och markerar samtidigt en ny början i Mercedes-Benz lastbilars produktionshistoria. Det är särskilt anmärkningsvärt att ett fordon av just denna typ i just denna design var den allra första lastbilen som producerades i den nya Mercedes-Benz-fabriken i Wörth den 14 juli 1965.
Är det någon av våra läsare som avser besöka eventet, tar vi gärna emot bilder och intryck av detta.