Bakgrunden till satsningen är skogsbranschens arbete för att minska utsläppen från transportsektorn – en sektor som står för en betydande del av industrins totala klimatpåverkan. Arbetet sker på flera fronter, bland annat genom ökad användning av alternativa drivmedel som HVO och biogas, utveckling av längre och tyngre fordon, samt olika elektrifieringsinitiativ.
Projektet med den eldrivna timmerbilen ingår i det nationella innovationsprojektet TREE (Transition to Efficient, Electrified Forestry Transport), som samlar 23 aktörer från skogsbruk, logistik, fordonstillverkning och forskning. Syftet är att utveckla ett system för storskalig elektrifiering av tunga skogstransporter. TREE finansieras bland annat av Vinnova via FFI-programmet.
En central utmaning för elektrifierade timmertransporter är geografisk: transporterna sker ofta i glesbygd, där vägarna är krävande och laddinfrastrukturen begränsad. Testerna i projektet syftar därför till att identifiera hur den eldrivna timmerbilen fungerar i praktiken, inklusive ruttplanering, logistiklösningar och affärsmodeller.
Åkeri AB Tage Palmqvist ansvarar för den operativa driften av den eldrivna rundvirkesbilen. I projektet kommer även andra åkerier att delta i testverksamheten, vilket möjliggör en bredare utvärdering av elfordonens kapacitet och lämplighet för olika typer av transportuppdrag inom skogslogistiken.
Senare under året planerar Sveaskog att sätta ytterligare en eldriven timmerbil i drift i norra Sverige. Där kommer fokus att ligga på hur vinterklimat och längre körsträckor påverkar eldriftens prestanda och ekonomi.
TREE-projektet förväntas bidra till viktig kunskap för framtida satsningar på elektrifierade timmertransporter och är en del av branschens omställning mot ökad hållbarhet och minskad klimatpåverkan.