Foto: Göran Rosengren, arkiv Foto: Göran Rosengren, arkiv

Fordonshobbyn får medvind i EU-förhandlingar

I ett nyligen hållit möte i Strasbourg har processen kring EU:s föreslagna ELV-förordning (End-of-Life Vehicles) tagit en vändning som gynnar ägare av historiska fordon. Mötet samlade representanter från Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA), Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) samt tyska EU-parlamentariker med särskilt intresse för fordonskultur. Utfallet är positivt för dem som värnar bevarandet av äldre fordon.

Europaparlamentet har ställt sig bakom flera viktiga ståndpunkter i förslaget. Det handlar bland annat om att historiska fordon och deras reservdelar ska undantas från de regler som annars gäller för uttjänta fordon. Dessutom ska fordonets ägare ha rätten att avgöra om ett fordon är att betrakta som avfall, liksom att själv bestämma vilka kostnader som är rimliga vid en reparation.

Detta markerar ett betydande steg framåt för fordonshobbyn i stort. Det svenska engagemanget i frågan har varit starkt, och MHRF har tillsammans med FIVA bedrivit ett målmedvetet arbete gentemot EU:s lagstiftare. Genom förhandlingar, kontakter och informationsarbete har man lyckats få gehör för ägarnas perspektiv i en fråga som annars riskerade att kraftigt begränsa möjligheterna att bevara och bruka äldre fordon.

I det fortsatta arbetet kommer MHRF att stödja den linje som parlamentet nu ställt sig bakom, i kommande förhandlingar med ministerrådet. Insatserna från såväl internationella som svenska aktörer har därmed gett konkreta resultat för de som värnar om fordonshistorien – inklusive yngre klassiker, så kallade Youngtimers.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-24 12:52
Kategori: Nyheter
Taggar: ELV-förordningen EU-politik Fordonskultur Historiska Fordon MHRF Nostalgi Veteranbilar