Foto: Mercedes-Benz Sverige Foto: Mercedes-Benz Sverige

Glassbilen testar el för tätortskörning

Hemglass har inlett övergången till eldrivna fordon i sin distributionsverksamhet. De första eldrivna bilarna, baserade på Mercedes-Benz eSprinter, är nu i drift och används i företagets klassiska glassdistribution.

Glassbilarna körs huvudsakligen i tätorter med många stopp och korta sträckor – körmönster som lämpar sig väl för eldrift. De fasta körscheman och förutsägbara avstånd gör det enkelt att planera laddning och drift.

Fordonens påbyggnader är identiska med de tidigare dieselversionerna, vilket förenklar övergången för både förare och verkstäder. Enligt Hemglass medför eldriften även minskade kostnader för skatt, service och drivmedel, särskilt vid optimerade elavtal.

Bilarna har registrerats med en totalvikt på 4,25 ton, vilket möjliggör samma nyttolast som tidigare trots eldriftens högre fordonstjänstevikt. Denna viktklass kräver dock dispens för att få köras med B-körkort, vilket nu utnyttjas i projektet.

Elektrifieringen påbörjas i liten skala, där två elbilar nu testas i skarp drift i södra Sverige. Målet är att en större del av fordonsflottan ska vara eldriven till år 2030, under förutsättning att regelverket kring B-körkort för tyngre elfordon blir permanent.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-23 11:08
Kategori: Nyheter
Taggar: Eldrivna Transporter eSprinter Kyld Distribution Lätt Lastbil