Ponnyexpressen som fanns på 1800-talet. Nu blir Ponnyexpressen en del ett pilotprojekt, men till skillnad från Ponnyexpressen där fokus låg på att transportera gods så snabbt och oavbrutet som möjligt, är syftet nu att maximera utnyttjandet av fordonet.
Lastbilschaufförerna lämnar över sin last eller släpvagn till en annan lastbil vid en mötesplats. Om fordonet är tillbaka på depån snabbare kan det skickas ut igen omedelbart efter exempelvis ett förarbyte för att sedan fortsätta tjäna pengar.
Det innebär att lastbilar snabbare blir lönsamma för transportföretagen. Dessutom kan den tidigare föraren sova hemma i stället för i lastbilen på en parkeringsplats. Att återvända hem i slutet av arbetspasset kan göra yrket mycket mer attraktivt med tanke på den ökande bristen på förare.
Liknande upplägga är redan vanligt inom enskilda företag som har depåer. Pilotprojektet, som lanserades våren 2025, ska nu bana väg för samarbete mellan olika transportföretag.
Upplägget fungerar med både diesel- och ellastbilar. Principen blir dock bara meningsfull om resorna är koordinerade och ingen av lastbilarna behöver vänta på den andra. Kontinuerlig synkronisering och därmed önskad effektivitet möjliggörs genom datautbyte, ibland i realtid. Det inkluderar information om respektive fordons position, förväntade restider, batteriladdningsnivåer för ellastbilar, planerade rutter och orderdata. Mansio-programvaran som används i pilotprojektet fungerar som ett gränssnitt mellan olika företags olika system.
Som en central del av pilotprojektet avser speditören Logistik Schmitt från Bietigheim i Baden, Tyskland, tillsammans med en logistikpartner att i sex månader genomföra den dagliga tur- och returresan på cirka 1 00 mil mellan Daimler Buses anläggning i Mannheim och en leverantör nära Leipzig.
Upplägget är följande: En eActros 600 och en Actros L möts vid en definierad bytespunkt ungefär mitt i. Där byts släpvagnarna och lastbilarna kör tillbaka till sin startpunkt i Mannheim och nära Leipzig. eActros 600 laddas vid anläggningen i Mannheim och vid Hermsdorfer Kreuz, där det finns en laddpark som drivs av Milence – joint venture-företaget för laddningsinfrastruktur där Daimler Truck är en av aktieägarna.
Ponnyexpressen lanserades i USA 1860. Det var en snabb posttjänst för den tiden med ryttare som transporterade posten över en sträcka på 3 20 mil från Missouri till Kalifornien. Knepet bakom det var att ryttarna skickade posten vidare till nästa ryttare för att tillryggalägga den långa sträckan snabbare. Det tog cirka 10 dagar, 120 hästar och 40 ryttare att tillryggalägga hela sträckan.