Efter tidigare lansering av den tunga el-lastbilen S-eWay i Norden utökar Iveco nu sitt elektriska modellutbud ytterligare. Genom ett strategiskt samarbete med Stellantis Pro One har två nya eldrivna transportbilar utvecklats: eJolly och eSuperJolly.
Båda modellerna är anpassade för professionella användare i stadsmiljö, såsom kommuner och serviceföretag med krav på smidighet, lastkapacitet och driftsäkerhet.
eJolly är den mindre av de två modellerna och har en tillåten totalvikt på mellan 2,8 och 3,2 ton. Med en höjd under 1,9 meter passar fordonet för körning i parkeringshus och andra trånga utrymmen. Nyttolasten uppgår till upp till 1 175 kg. Batteriet finns i två storlekar – 49 eller 75 kWh – vilket ger en räckvidd på mellan 224 och 352 kilometer beroende på specifikation.
Den större modellen, eSuperJolly, har en tillåten totalvikt på mellan 3,5 och 4,25 ton och en nyttolastkapacitet på upp till 1,4 ton. Den är utrustad med ett 110 kWh-batteri som ger upp till 420 kilometers räckvidd. Motorn levererar 200 kW och ett vridmoment på 410 Nm, vilket gör den lämpad för lite tyngre stadstransporter.
Lanseringen är ett led i Ivecos övergripande strategi att erbjuda elektriska transportlösningar för hela viktspannet – från lätt distribution i stadskärnor till tung fjärrtrafik.
Båda modellerna integreras med digitala stödfunktioner såsom dedikerade appar för förare och vagnparksansvariga, vilket bland annat möjliggör övervakning av batteristatus och optimering av fordonens användning.
Ivecos nordiska partner, Hedin Nordic Truck, står för distribution och service av fordonen. Med ett servicenät anpassat för yrkestrafik är ambitionen att möta de ökade kraven från nordiska transportköpare på elektrifierade lösningar.
Fotnot
All fakta i artikeln är hämtad ur ett pressmeddelande från Hedin Nordic Truck.