Wibax tar ytterligare steg i arbetet med att elektrifiera sina tunga transporter. Företagets första eldrivna ADR-godkända tankbil är nu i drift i Finland, vilket också markerar landets första fordon i sitt slag. I samband med detta har en ny snabbladdare installerats vid terminalen i Hamina för att möjliggöra laddning i samband med lastning och lossning.
Sedan det första elfordonet togs i bruk 2021 har Wibax byggt ut sin elflotta till fem tunga fordon. Parallellt har företaget utvecklat sin infrastruktur, där både fasta och mobila laddlösningar etablerats vid strategiskt placerade depåer och kundanläggningar i Sverige och Finland.
Elektrifieringen omfattar mer än bara nya fordon. Arbetet inkluderar även planering av elproduktion för att minska beroendet av elnätet. På vissa platser har företaget investerat i egna batterilager som ett alternativ till långsamma eller kostsamma nätanslutningar.
För att hantera elflottans komplexitet och säkerställa effektiv drift undersöker Wibax digitala verktyg som kan stötta planering, laddoptimering och fordonsanvändning. Målet är att säkerställa en fungerande vardag för både chaufförer och trafikledning, där hänsyn tas till faktorer som räckvidd, batterislitage och väderförhållanden.
Elektrifieringen sker i ett läge där fossila bränslen fortsatt har låga priser, vilket gör övergången till el ekonomiskt utmanande. Investeringarna i fordon och infrastruktur är betydande, vilket ökar behovet av politiska incitament för att driva omställningen vidare.
Wibax har satt upp målet att till år 2030 ha en helt fossilfri fordonsflotta som drivs av egenproducerad el.