Multivan och California – med eldriven AWD

Volkswagen Transportbilar lanserar eHybrid 4MOTION – en ny fyrhjulsdriven laddhybrid för Multivan och California. Systemet kombinerar eldrift, TSI-bensinmotor och intelligent kraftfördelning mellan axlarna, vilket gör fordonen lämpade för både stadstrafik, landsväg och mer krävande underlag.

Volkswagen Transportbilar har tagit fram ett nytt laddhybridsystem med fyrhjulsdrift – eHybrid 4MOTION – som nu erbjuds i Multivan och California. Systemet kombinerar elektrisk körning, lång räckvidd och fyrhjulsdrift, vilket gör fordonen lämpade för både vardagstransport och mer krävande körförhållanden.

Drivsystemet bygger på tre kraftkällor: en bensinmotor och två elmotorer – en fram och en bak. Det ger en total systemeffekt på 180 kW (245 hk) och ett vridmoment på 350 Nm. Med det nya högvoltsbatteriet på 19,7 kWh blir den elektriska räckvidden upp till 95 km. Batteriet kan laddas med upp till 11 kW via växelström eller 50 kW via snabbladdning med likström. En laddning från 10 till 80 procent kan ta cirka 26 minuter.

Multivan och California eHybrid 4MOTION startar alltid elektriskt vid tillräckligt laddat batteri, och de båda elmotorerna ger fyrhjulsdrift upp till 130 km/h. I hybridläge kan systemet använda bensinmotorn 1,5 TSI evo2, en avancerad turboladdad motor med VTG-turbo och högtrycksinsprutning. Den aktiveras automatiskt vid behov, exempelvis vid höga hastigheter, kraftig acceleration eller låg batterinivå.

Fyrhjulsdriften regleras elektroniskt och möjliggör kraftöverföring till fram- eller bakaxeln beroende på greppbehov. Den elektriska bakaxeln fungerar även vid urladdat batteri genom att TSI-motorn och främre elmotorn omvandlar kraften för bakre drift. Systemet är konstruerat med en elektrisk bakmotor som via enstegsväxellåda kopplas in efter behov och möjliggör självständig kraftfördelning likt ID. Buzz GTX.

Fyra körprofiler finns: Eco, Comfort, Sport och Individual. Dessa påverkar bland annat gasrespons, fyrhjulsdriftens inkoppling och möjligheten att anpassa körparametrar, styrning och andra system som adaptiv farthållare eller chassireglering.

En särskild funktion är den elektriska parkeringsklimatanläggningen som standard – denna kan kyla eller värma kupén vid laddning, parkering eller camping, och fungerar även som extravärmare utan bränsleförbränning. I California kan denna funktion beställas med kontinuerlig drift och styras via bilens kontrollpanel eller app.

Systemet bygger vidare på tidigare laddhybrider men är tekniskt uppgraderat. Till exempel har den ursprungliga 1,4 TSI-baserade lösningen med ett 10,4 kWh-batteri och framhjulsdrift ersatts med en mer avancerad och kraftfull konstruktion. De elektriska motorerna är permanentmagnetiserade synkronmotorer, och två effektelektronikmoduler styr energiflödet mellan batteri och motorer.

Priserna börjar vid 613 300 kronor för Multivan eHybrid 4MOTION, medan California Beach Camper startar på 899 900 kronor och Ocean-versionen på 999 900 kronor, inklusive moms. Bränsleförbrukningen ligger enligt WLTP på mellan 7,5 och 8,1 l/100 km vid urladdat batteri.

All fakta är hämtad ur pressmeddelandet från Volkswagen.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-01 08:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Eldrivna Transportbilar Fyrhjulsdrift Laddhybrid Multivan Volkswagen