Fulladdad för framtiden - Mercedes-Benz eActros. Foto: Mercedes-Benz. Fulladdad för framtiden - Mercedes-Benz eActros. Foto: Mercedes-Benz.

Laddad för framtiden – Mercedes-Benz e-Actros 600

Mercedes-Benz eActros 600 fortsätter att vinna mark i Europa. Från Tyskland till Norge till Italien, från Frankrike till Rumänien. Under de senaste månaderna har Mercedes-Benz Trucks elektriska flaggskepp levererats till kunder i fler än 15 europeiska länder.

Är ellastbilar framtiden? Elektriska lastbilar vinner utan tvekan mark, men fortfarande behöver laddinfrastrukturen byggas ut och kostnaderna för inköp av dessa fordon hamna på en nivå som möjliggör för fler åkerier att satsa på elektrifierade transporter. Mercedes-Benz känner i alla fall medvind.

eActros 600 används i en mängd olika logistiktransporter från klassiska fjärrtransporter till krävande specialuppgifter. Under andra kvartalet 2025 säkrade Mercedes-Benz Trucks toppositionen inom segmentet för utsläppsfria tunga fordon i Europa.

Transport- och kontraktslogistikleverantören Logistik Schmitt har förlitat sig på ellastbilar från Mercedes-Benz Trucks i flera år och testar intensivt prototyper och förseriefordon från tillverkaren. I juli tog företaget emot de första fem av totalt 23 eActros 600 och utökar därmed sin elektrifierade transportverksamhet till internationella långväga transporter.

I juli började speditören Simon Loos Logistik använda sina två första eActros 600 som levererar till Lidl i Nederländerna. Simon Loos använde tidigare eActros 300 på rutter upp till 30 mil. Med den nya eActros 600 har användningsområdet nu utökats till avstånd på upp till 50 mil inklusive fjärrtransporter för första gången.

Logistikföretaget VM-Milktrans och dess systerbolag Sovedo Logistics har i juli mottagit de två första av totalt sex eActros 600 i Belgien. Gruppen som är verksam inom mjölklogistik är den första kunden i Belgien som använder Mercedes-Benz elektriska flaggskepp.

Det familjeägda företaget Friedl, som specialiserar sig på nationella och internationella temperaturkontrollerade transportlösningar tog i juli emot sin första eActros 600 som nu används för fjärrtransporter. Familjeföretaget var ute på vägarna med den nya ellastbilen redan under testfasen.

Transports Deroco i norra Frankrike skickade i juli en tydlig signal för framtiden med sin första eActros 600. Det familjeägda företaget specialiserar sig på kyltransporter och går in i en ny fas av hållbar mobilitet med den helt elektriska lastbilen.

HIVED, ett ungt och snabbväxande paketleveransföretag, utökade sin helelektriska flotta i juli med två av totalt nio eActros 600 som används för medellånga transporter i Storbritannien.

Emmi-gruppen i Schweiz som är ett stort mjölkbearbetningsföretag med internationell närvaro, tog sin första eActros 600 i drift i juni.

BRIGO är en pionjär inom hållbar, helt elektrisk transport i Italien och utökade sin flotta i juni med fem eActros med tre eActros 600 och två eActros 300 det kommer att främja företagets utsläppsfria transportuppdrag i framtiden. Överlämningen ägde rum vid öppnandet av Milences första laddhubb i Italien i ett samarbete mellan Daimler Truck, Traton Group och och Volvokoncernen, som har satt som mål att etablera och driva 1 700 högpresterande offentliga laddstationer i Europa senast 2027.

Är elektriska lastbilar framtiden och i så fall – för vilka åkerier? Fordonstillverkare och åkerier drar sitt strå till stacken, men det behövs mer incitament.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-13 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Group eActros 600 Elektrifiering Ellastbil Godstransporter Laddinfrastruktur Mercedes-Benz Vägtransporter