I slutet av 2024 genomförde Euro NCAP sina allra första säkerhetstester av tunga lastbilar. Då var det fordon som ofta används i större åkeriers vagnparker som testades, alltså standardiserade modeller som köps in i många exemplar. I den omgången var Volvo FH Aero och Volvo FM de enda lastbilarna som fick fem stjärnor.
Nu har Euro NCAP presenterat resultaten från sin andra testomgång. Den här gången granskades 6×2-lastbilar, en hjulkonfiguration som är vanlig i Europa för både fjärr- och regionaltrafik. Två Volvomodeller deltog i bedömningen – FH Aero 6×2 och FM 6×2 – och båda fick högsta betyg med fem stjärnor.
Testerna bygger på en gemensam standard där flera områden ingår. Man bedömer hur bra lastbilen hjälper föraren att köra säkert, bland annat genom förarstödssystem, sikt och varningar. Man undersöker också hur väl lastbilen kan undvika olika typer av kollisioner, exempelvis frontalkrockar mot personbil, gångtrafikanter och cyklister, vid låga hastigheter eller när fordonet byter körfält.
Ett annat viktigt moment gäller efter en olycka: hur lätt det är för räddningstjänsten att få tillgång till information och hur snabbt en insats kan göras.
Resultatet visar att Volvo FH Aero och FM inte bara uppfyller Euro NCAP:s krav utan också bidrar till ökad säkerhet i stadsmiljö, där risken för olyckor med oskyddade trafikanter är särskilt stor. Här spelar både förarens sikt och de aktiva stödsystemen en avgörande roll.
Euro NCAP har meddelat att de kommer att fortsätta utveckla testerna och successivt ta med fler fordonskonfigurationer och fler säkerhetsaspekter. Målet är att ge en så heltäckande bild som möjligt av hur olika lastbilar klarar säkerhetskraven på dagens vägar.