Goodyear har lanserat KMAX GEN-3, den nya generationen av företagets lastbilsdäck. Serien bygger vidare på den befintliga KMAX-generationen och är framtagen med syfte att kombinera lång livslängd med lägre rullmotstånd. Enligt Goodyear uppnås en minskning av rullmotståndet med upp till 13 procent jämfört med föregående generation, baserat på interna tester.
Däcket består till minst 40 procent av hållbara material, med undantag för storleken 445/65R22.5 som har en särskild blandning på grund av sin användning. En beräkning från Goodyear visar att KMAX GEN-3 kan bidra till potentiella bränslebesparingar motsvarande cirka 1 236 euro per fordon och år, baserat på antaganden om körsträcka, bränsleförbrukning och bränslepris.
Faktiska besparingar beror dock på flera faktorer, bland annat fordonets skick, körsätt och trafikförhållanden.
Styr- och drivdäcken i serien har en slitbaneblandning med hög andel kiselsyra som ska ge ökad motståndskraft mot nötning och bidra till lägre körtemperatur, vilket i sin tur kan minska bränsleförbrukningen. Däcken är också märkta som Electric Drive Ready och är därmed anpassade för att fungera både på diesel-, hybrid- och eldrivna lastbilar. De är utvecklade för att klara den högre vikten och det högre vridmomentet hos elfordon, samtidigt som de kan bidra till att förlänga batteriets räckvidd genom lägre rullmotstånd.
Med lanseringen av KMAX GEN-3 kompletterar Goodyear sitt sortiment med en produkt som riktar sig till en bredare användning inom olika typer av transporter och driftförhållanden.