Telematiklösningarna från Idem har blivit oumbärliga för Bode, säger Dennis Willers, flottchef på Spedition Bode. ”Oavsett om det är på min smartphone eller stationära dator, kan jag se var varje fordon befinner sig i världen när som helst och reagera därefter, svara på frågor eller lösa problem”.
Det nordtyska transportföretaget flyttar dagligen gods mellan Tyskland, Sydeuropa och Skandinavien med 1 000 lastenheter varav 95 procent används för intermodala transporter. Det handlar främst om temperaturkontrollerade transporter inklusive transporter för en stor livsmedelslågprisbutik från frukt och grönsaker, drycker, papper och stål till frysta produkter.
Enligt Willers ger telematik en omfattande översikt över plats, driftstimmar och annan fordonsdata på en central plattform, något de menar endast blev möjligt med idem-telematik, skriver de i ett pressmeddelande.
Bode lärde känna varumärket genom Kögel-släpvagnar och efter noggranna tester år 2024 beslutade företaget att byta och integrerade allt i cargofleet 3, den centrala telematikportalen från idem telematics. Befintliga Thermo King-kylaggregat och system från Optifleet, Krone och Volvo integrerades också via API-gränssnitt.
Intermodala transporter ställer höga krav på teknik. ”När en av våra trailers exempelvis kör från Italien till Sverige eller Norge, får den med el från när den lämnar Verona och sedan kör helt utan dragbil norrut”, säger Willers. Det innebär att telematikboxen kan behöva fortsätta att fungera en hel vecka utan extern strömförsörjning vid temperaturer från 20 grader Celsius till minus 30 grader exempelvis vid väderrelaterade avbrott som översvämningar och stormskador.
Willers tillägger att ”Idems lösning enkelt tål sådana problem och har visat sig vara helt tillförlitlig. Allt kan importeras och vid behov kan data även vidarebefordras till tredjepartssystem som Transporeon, Project44 eller FourKites”, säger Willers.
”Tekniken betyder att man inte längre behöver springa runt bland fordonen med ett minneskort för att läsa av allt individuellt.”
Systemet upptäcker även överträdelser av körtider, kan utvärdera och arkivera dem och tillhandahåller en körstidsanalys för bränsleeffektiv körning. Förutom ytterligare funktioner som satellitpositionering, spårning, geofencing eller dörrövervakning är det också möjligt att läsa och bearbeta fordonsdata från lastbilar och släpvagnar.
En ytterligare komponent är den integrerade underhållskalendern. Baserat på aktuella driftstimmar beräknar systemet automatiskt nästa servicedatum som omedelbart visar vilket fordon som behöver åka till verkstad och när.
Trafikledarna kan spåra rutter i realtid, se exakt var det finns förseningar och när föraren förväntas anlända. Tack vare spårning i realtid vet kunderna när deras varor kommer att anlända och kan förbereda därefter.
Om Bode
Spedition Bodes historia börjar 1949 då företaget grundades som ”Hans-Hermann Bode Bahnamtliche Spedition”. På uppdrag av Deutsche Bundesbahn började företaget med långdistanstransporter 1954 och har sedan dess vuxit kontinuerligt – senast 2023 med öppnandet av sitt nya huvudkontor i Reinfeld, Tyskland, som inkluderar kontors- och sällskapsytor samt en femspårig servicestation.