Laddning av lastbil. Genrebild/Proffs arkiv. Laddning av lastbil. Genrebild/Proffs arkiv.

Så ska miljöpåverkan från nollutsläppsfordon beräknas

Europas första harmoniserade riktlinjer för att beräkna miljöpåverkan från nollutsläppsfordon har nu tagits fram. Det ska öka transparensen och jämförbarheten och ses som ett viktigt steg för att driva på hållbarheten i branschen.

Det kommer att underlätta en rättvisare jämförelse av de miljömässiga och sociala effekterna av olika fordon.
– Och förhoppningsvis även öka takten i arbetet med att ta fram mer hållbara produkter och optimera mobilitetslösningar, säger Julia Lindholm, expert inom livscykelanalys på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Det är samverkansprojektet TranSensus LCA, där IVL deltar, som har tagit fram Europas första harmoniserade metod för livscykelanalys (LCA) för nollutsläppsfordon. Det har tidigare saknats standardiserade metoder på området, vilket har lett till inkonsekvens och begränsat jämförbarheten av resultat och miljöeffekter.

Projektet, som finansierats inom EU:s ramprogram Horisont Europa, involverar över 40 organisationer från forskning och industri, flera stora industripartners har deltagit som Volvo Cars, Scania, BMW och Renault, samt flera universitet och forskningsinstitut. Det har koordinerats av tyska Fraunhoferinstitutet.

Arbetet har resulterat i en vägledning och gemensam LCA-metodik för att räkna på olika tekniker och mobilitetslösningar. IVL har lett ett av arbetspaketen och testat att använda metodiken på tunga fordon.
Vägledningen och de nya riktlinjerna finns tillgängliga för nedladdning och användning på projektets webbplats.

Om artikeln

Publicerad: 2025-10-03 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Ellastbil Horisont Europa IVL IVL Svenska Miljöinstitutet Laddsttion