Under dagens sammanträde i tekniska nämnden var en av punkterna en motion från Vänsterpartiet om införande av trängselskatt.
Styret vill inte låsa sig vid V:s förslag, men är inne på samma linje och beskriver det som ”intressant att utreda ett införande av trängselskatt”.
– Det är ironiskt. Ett självförvållat problem. Först ser styret till att täppa igen alla våra in- och utfartsleder med avsmalningar och bussgator och cykelautostrador och när det då uppstår köer och trafikstockningar, då pratar de om att införa trängselskatt, säger Anders Pripp, gruppledare för Sverigedemokraterna i tekniska nämnden.
Syftet med trängselskatt är att folk ska skippa bilen och åka kollektivt i stället. Inte minst är den ett sätt att håva in mer pengar för infrastrukturprojekt (läs kollektivtrafik och gång- och cykelbanor, skriver SD i sitt pressmeddelande).
Stockholm och Göteborg har trängselskatt sedan flera år där kamerastationer registrerar bilar för fakturering när de kör in och ut ur innerstads-zoner. Avgiften är som högt under rusningstid.
För de Malmöbilister som av olika orsaker inte har möjlighet att byta till att åka kollektivt blir trängselskatten ytterligare en belastning att lägga till allt annat som kommunstyret tvingat på dem de senaste åren som exempelvis chockhöjda parkeringsavgifter, försvunna parkeringsplatser och en allt bil-ovänligare trafikmiljö, fortsätter man i pressmeddelandet.
Sverigedemokraterna ser även ökade problem för centrumhandeln vid ett införande av trängselskatt.
– Det lär bli ytterligare ett dråpslag för den. Fler bilburna kunder kommer ju att välja bort butikerna i centrum, säger Anders Pripp.
Beslut om införsel av trängselskatt fattas i riksdagen.