Ärendet ska behandlas av Kaliforniens Högsta domstol i Los Angeles och handlar om ett avtal från 2022 om köpet av 300 tunga ellastbilar, 150 laddstationer och tillhörande digital infrastruktur i Maersks amerikanska landsideslogistiknätverk.
Maersk satsning rubricerades som en av de mest ambitiösa utbyggnaderna av ellastbilar i Nordamerika och utgjorde en del av Maersks strategi för att minska koldioxidutsläppen i sin globala logistikverksamhet.
Partnerskapet mellan de båda företagen tillkännagavs 2022 och enligt Wall Street Journal uppgav Einride att driftsättningen skulle stödja mer än en miljon transporter under den inledande femårsperioden med hjälp av deras ellastbilar, laddningsnätverk och programvara för frakthantering.
Enligt The Wall Street Journal hävdar nu Einride att Maersk plötsligt drog sig ur partnerskapet i slutet av 2024 efter att ha inte ha kunnat uppfylla sina egna interna försäljningsmål för transporter med elfordon. Tidningen rapporterar att Einrides klagomål hävdar att Maersk även sökte om betydande prissänkningar och sedan slutligen lämnade avtalet när kraven inte uppfylldes.
Maersk bestrider anklagelserna. Wall Street Journal skriver att företaget hävdar att uppsägningen av avtalet är berättigad eftersom Einride misslyckades med att leverera de överenskomna fordonen och inte betalade viktiga leverantörer som var involverade i utrullningen. Einrides prestandaproblem menar Maersk äventyrade projektet varför man sade upp avtalet i enlighet med avtalsbestämmelserna.
Enligt branschorganisationen TrasportoEuropa ska ärendet redan ha fått flera tidiga processuella beslut. I januari 2025 beviljade domstolen Einrides begäran om att lämna in delar av stämningsansökan, men på grund av olika procedurer är stora delar av avtalet och de ekonomiska kraven inte är offentligt tillgängliga.
Fallet går nu vidare genom förberedande faser även om inget rättegångsdatum ännu har fastställts. Ingen av parterna har offentligt visat någon vilja till en förlikning.


