Från 1 oktober till 30 april har Trafikverkets vinterorganisation beredskap dygnet runt. Ett nytt verktyg är insamling av information om väglaget från några av de största fordonstillverkarna av vanliga personbilar.
Med detta får man in regelbunden information över aktuell status på vägen. Det är ett objektivt mätresultat och det möjliggör uppföljning av de insatser som gjorts i form av snöröjning och halkbekämpning.
– Vi kan lättare utvärdera vilken effekt olika insatser haft och det medför att vägarna blir mer framkomliga och säkrare under vintern. Informationen kan användas för att utvärdera störningar på ett systematiskt sätt. Bättre erfarenhetsåterföring ger en förbättrad vinterväghållning, säger Annika Canaki, avdelningschef, Trafikverket.
Tekniken har hög täckningsgrad på de högtrafikerade vägarna och även det mindre vägnätet får ofta några mätningar per dygn. Historiskt har cirka 3 000 mätningar av väglaget registreras per säsong, men med denna teknik utökas det till över 300 miljoner mätningar under en vinter.
Trafikverket har 108 driftområden över hela landet och alla entreprenörer som är kontrakterade att sköta vinterväghållningen har också tillgång till samma data som kvalitetssäkrar det arbete som utförs.
Fordonsdata inom vinterväghållning är resultatet av många års utveckling tillsammans med branschen, universitet och fordonstillverkare. Enligt Trafikverket har man varit först i världen med att använda den här tekniken som också uppmärksammats av andra länder för dess nyttor.
Trafikverket, entreprenörer, andra myndigheter och trafikanter samarbetar för att göra vägarna framkomliga och säkra under vintern. Tillsammans är man väl förberedda för olika vädersituationer, både normalt och besvärligt väder.
Trafikverket förbereder vintersäsongen genom lokala uppstartsmöten med alla entreprenörer och den är en bred samverkan i branschen. Målet är att vi ska ha samsyn i vem som gör vad framför allt vid besvärliga vädersituationer.
Avslutningsvis säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket, att han känner sig trygg när han säger att man är redo för vinter både på väg och järnväg.
– Men alla som kör har också ett ansvar, att följa vädervarningar, använda rätt däck och anpassa farten. Tillsammans kan vi göra vintervägarna säkrare och mer framkomliga för alla, säger han.


