MAN Truck & Bus minskar koldioxidutsläppen från sin nya fordonsleveranslogistik tillsammans med sin mångåriga logistikpartner Vega International genom att använda ett innovativt intermodalt koncept som består av järnvägstransporter för den huvudsakliga delen av resan och helt elektriska vägtransporter för den ”sista milen” av fordonsleveransen.
Konceptet möjliggör besparingar på cirka 2 700 ton koldioxid per år, enligt MAN. Efter en framgångsrik praktisk testfas med två MAN eTGX-lastbilar planerar Vega att gradvis utöka det helt elektriska transportkonceptet. I slutet av 2026 ska ytterligare 30 till 40 MAN eTGX-lastbilar tas i bruk.
Varje vecka levererar MAN eTGX- fordon cirka 30 till 40 helt nya lastbilar från Vegas järnvägsterminal i Rheine nära Osnabrück, Tyskland, inom en radie av 30 mil med eldrift och därmed med noll lokala utsläpp.
De nya fordonen transporteras dit från MAN:s produktionsanläggning i Krakow, Polen, och därmed täcks majoriteten av transportvägen även elektriskt med järnväg. Tågtransporter till nordvästra Tyskland är en del av LionXpress-tjänsten.
Konceptet bygger på två tåglinjer till Tyskland och Österrike som MAN gradvis utökar med sina logistikpartners. Detta gör det redan möjligt för MAN att uppnå betydande koldioxidbesparingar. Sedan projektet startade i juni 2023 har Vega transporterat över 11 000 lastbilar med tåg på ett mer klimatvänligt sätt vilket, enligt MAN sparat 6 000 ton koldioxid. Totalt har de två LionXpress-tågkoncepten sparat cirka 10 400 ton koldioxid vid transporten av över 22 000 lastbilar.
Vegas patenterade lastkoncept möjliggör även lastning av lastbilar med en höjd på upp till 4,2 meter på tåg. Användningen av eldrivna lastbilar för leverans av nya fordon elektrifierar hela logistikkedjan från produktionsanläggningen till slutkunden.
Initiativet ”Electrifying Outbound” är en del av MAN:s långsiktiga hållbarhetsstrategi. Till 2030 ska koldioxidutsläppen i fordonsleveransprocessen minskas med 30 procent. Förutom att elektrifiera den sista milen och utöka järnvägsnätet planeras även integration av andra områden, såsom reservdelslogistik.


