Att helt och hållet förhindra olyckor eller åtminstone mildra deras konsekvenser har alltid varit högsta prioritet även för Mercedes-Benz Trucks i alla modellserier. Därför utvecklas ständigt nya, mer effektiva säkerhets- och assistanssystem för fordonen och befintliga system optimeras.
Nästan alla säkerhets– och assistanssystem som nu är obligatoriska för lastbilar användes, enligt Mercedes-Benz, först i en Mercedes-Benz lastbil och visar företaget upp den senaste tekniken på Mercedes-Benz Trucks med sin nya Safety Truck.
Fordonet, som är baserad på den batterielektriska Mercedes-Benz eActros 600, har bland annat fått den ännu kraftfullare nödbromsassistenten Active Brake Assist 6 liksom svängassistenten Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist och Traffic Sign Assist.
En central roll i utvecklingen av säkerhetssystem för alla Mercedes-Benz lastbilsmodeller spelas av företagets forskning om kommersiella fordonsolyckor. Sedan 1972 har man analyserat olyckor med Mercedes-Benz lastbilar och utarbetat åtgärder för att optimera både aktiv och passiv säkerhet.
Det finns en tydlig anledning till detta tillvägagångssätt då verkliga olycksscenarier visar bäst var och hur åtgärder behövs för att helt förhindra olyckor, eller åtminstone mildra deras konsekvenser för trafikanterna, i linje med principen ”Nollvisionen”.
Därför dokumenteras all information om olycksförloppet, de inblandade fordonen och de skador olyckan resulterat i för de fordon som undersöks. Olycksforskare letar också efter mönster såsom frekvensen av vissa typer av olyckor, igenkännbarheten av specifika förlopp eller de skador som de inblandade ådragit sig.
Rainer Müller-Finkeldei är produktutvecklingschef på Mercedes-Benz Trucks och säger att företaget har investerat i forskning och utveckling i många år för att bland annat ge förarna ännu bättre stöd i deras dagliga arbete med assistanssystem och för att ytterligare öka trafikanternas säkerhet.
– Med den nya Safety Truck understryker vi vårt engagemang för att fortsätta driva utvecklingen av system för att förverkliga visionen om olycksfri körning, avslutar han.


