De enskilda skogsbilvägarna är en nyckelresurs för landets skogsägande och för landsbygdens möjligheter.
– Men de håller på att slitas ned och behöver en rejäl upprustning. Vi saknar i dag överblick över vägnätet och välfungerande processer att jobba efter. Med den här strategin får vi äntligen ett verktyg att arbeta med, säger Mimmi Almqvist, chef för Vägbyrån på Norra Skog.
Den nya strategin pekar ut att det inte räcker med punktvisa lokala åtgärder. De enskilda vägarna står för cirka 75 procent av det svenska vägnätet och bedöms ha ett anläggningsvärde på nära 100 miljarder kronor. Trots detta har länge staten saknat ett tydligt samordnat ansvar och väghållning har främst skötts av vägföreningar, markägare och skogsägare. Detta utan nationellt stöd eller standardisering.
De största utmaningarna enligt strategin är exempelvis otydliga ansvarsgränser, bristande kompetens, många regler och komplicerade processer vilket leder till försämrad vägkvalitet och ökade kostnader.
Norra Skog står bakom strategin och ser ett tydligt behov av att det enskilda skogsbilsvägnätet värderas högre och hanteras mer planmässigt. Vägbyrån inom föreningen erbjuder stöd till skogsägare och vägföreningar med allt från underhållsplanering och vägförvaltningsfrågor till praktisk hjälp med nybyggnation och upprustning med målet att göra processen enklare och mer ändamålsenlig.
Man ser många exempel på att vägar blir i sämre skick samtidigt som behovet av högre vägstandard ökar och många skogsägare upplever att processerna runt samverkan och reglering är svåra och tidskrävande.
– Vår ambition är att förenkla det arbetet och stötta med konkreta tjänster för att höja standarden, säger Mimmi Almqvist.
Med strategin ser Norra Skog en möjlig vändpunkt för infrastrukturen ute i skogsbygderna.
– Fungerande vägar är otroligt viktigt för industri, boende och hela samhällen, avslutar Mimmi Almqvist.


