Ny lag på gång om intelligenta transportsystem

EU har beslutat om ett nytt direktiv som utökar reglerna för intelligenta transportsystem. Regeringen följer nu upp med en ny svensk lag som träder i kraft i december 2025. För vägtransportbranschen innebär det både nya möjligheter och krav – inte minst när det gäller datadelning, digitala tjänster och teknisk kompatibilitet.

Regeringen föreslår ändringar i lagen om intelligenta transportsystem vid vägtransporter för att genomföra ett nytt EU-direktiv som breddar tillämpningsområdet för datadelning inom vägtrafiken. Syftet är att öka säkerheten, effektiviteten och hållbarheten i vägtransporterna.

Med det nya direktivet inkluderas fler datatyper och tjänster i regleringen. Det handlar bland annat om information om trafikflöden, hastighetsbegränsningar, vägnätets skick, olyckor, väderförhållanden och parkeringsmöjligheter för tunga fordon. Dessa data ska göras tillgängliga via en nationell åtkomstpunkt i maskinläsbart format och ha en viss geografisk täckning senast vid fastställda datum. Även de digitala tjänster som använder informationen ska uppfylla krav på tillgänglighet och täckning.

Eftersom EU-bestämmelserna är omfattande och tekniskt detaljerade ska genomförandet i Sverige främst ske genom föreskrifter. Regeringen föreslår därför att lagen om intelligenta transportsystem omarbetas så att den anger grundläggande ramar, medan mer specifika krav regleras i förordning och myndighetsföreskrifter. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 15 december 2025, och direktivet ska vara fullt genomfört senast den 21 december samma år. Riksdagen har följt trafikutskottets rekommendation att godkänna förslaget.

För vägtransportbranschen innebär detta att digitala system och tjänster som används i verksamheten – till exempel för transportplanering, ruttoptimering och fordonskommunikation – måste uppfylla nya krav på datatillgänglighet och interoperabilitet. Data om vägnät, trafiksituationer, störningar och parkeringsmöjligheter ska kunna nås via den nationella åtkomstpunkten, och systemleverantörer behöver säkerställa att deras lösningar följer EU:s standarder för maskinläsbara format och informationsutbyte.

För transportörer och transportköpare kan de nya reglerna innebära bättre tillgång till realtidsinformation och kvalitetssäkrad data som kan bidra till effektivare körningar, lägre kostnader och ökad trafiksäkerhet. Samtidigt innebär de också ett ansvar att se till att de digitala verktyg som används är kompatibla med de krav som kommer att gälla inom EU.

Som exempel nämns tjänster för säkra parkeringsplatser för lastbilar, liksom system som kombinerar data från olika trafikslag för att underlätta planering av multimodala transporter. För branschen blir det därför viktigt att följa utvecklingen av de föreskrifter som kompletterar lagen och att redan nu se över sina digitala plattformar och datastrukturer inför de kommande kraven.

Sammantaget markerar lagändringen ett steg mot en mer digital och uppkopplad transportsektor där informationsflöden, tjänsteintegration och samordning över nationsgränser blir centrala delar av framtida vägtransporter.

Om artikeln

Publicerad: 2025-11-06 08:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Digitalisering EU-direktiv ITS Vägtransporter