Legaliseringen av cannabis i Tyskland kan få konsekvenser för svensk trafik, skriver M Sverige i ett pressmeddelande.
Proffs redaktion finner att Transportstyrelsen beskriver användandet av cannabis i samband med bilkörning så här: ”Cannabis försämrar flera viktiga förmågor som krävs för säker bilkörning som exempelvis uppmärksamhet och koncentration, reaktionsförmåga, koordination och omdöme.”
Statistik från Tysklands befolkningsrikaste delstat Nordrhein Westfalen visar att trafikolyckorna orsakade av drograttfylla ökat med över elva procent första året efter legaliseringen första april 2024.
Tysklands legalisering av cannabis har skapat oro både i och utanför landet.
– Det handlar förstås om sociala konsekvenser, men påverkan på trafiken är också en viktig fråga, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Från knutpunkterna Helsingborg, Malmö, Trelleborg och Ystad rör sig trafiken från Tyskland upp genom landet. Det är troligt att den ökning av drograttfylla som uppstått i Tyskland följer med ut på det svenska vägnätet. Den nya lagstiftningen i Tyskland ställer högre krav på regelbundna kontroller vid gränspassagerna i Sverige.
Med arton miljoner invånare är Nordrhein Westfalen Tysklands befolkningsrikaste delstat. Statistikunderlaget är större än Sveriges hela befolkning. Under 2023 inträffade 884 trafikolyckor där drograttfylla angavs som orsak, och under 2024 ökade siffran till 986 olyckor. Det är en ökning med 11,5 procent.
M Sverige säger att det är viktigt att följa den statistiken oavsett hur man ser på drogernas rättsliga ställning.
– Att legalisering verkar leda till mer drograttfylla är dock något som måste vägas in, säger Jacob Sidenvall.
SVT:s programserie Så knarkar Sverige visar att droger blivit vanligare, men också att unga har en mer faktabaserad syn på cannabis.
Samtidigt rapporterar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning att ungas användning av droger minskar.
– Det är en positiv utveckling. Att vara välinformerad är inte samma sak som att vara för en legalisering. När man ser att bilolyckorna ökar vid legalisering måste tillgängligheten till drogen begränsas, säger Jacob Sidenvall.
Under våren väntas de första nationella studierna från Tyskland. Då kommer statistik från hela landet visa om trafiken blivit farligare av legaliseringen.


