I slutet av november publicerade vi M Sveriges farhågor kring den tyska cannabisreformen som de befarade skulle kunna påverka trafiken i Sverige. Nu anser man sig ha fått bevis på att farhågorna är befogade.
Sveriges Television bekräftar nu de slutsatser som M Sverige dragit av regional statistik från Tyskland. Legaliseringen av cannabis i Tyskland påverkar trafiksäkerheten i Sverige negativt.
– Det är tråkigt, men inte oväntat. Sverige har ett mycket stort utbyte med Tyskland både i form av handel och resenärer. Det är självklart så att landets nya regler påverkar oss, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige.
Konkret handlar det om att SVT fått uppgifter från Tullverket om ökad införsel, men också drograttfulla vid svenska gränsövergångar sedan den tyska legaliseringen.
– Det handlar om en ökning på mer än femtio procent på ett år. Det vittnar om att problemen kommer att öka, säger Jacob Sidenvall om Tullverkets ärenden där tyskar antingen varit påverkade av eller fört in cannabis i Sverige, säger Jacob Sidenvall.
I M Sveriges undersökning av den tidiga regionala statistik som kommit från Tyskland framkommer att trafikolyckorna i Nordrhein-Westfalen ökat med 11,5 procent på ett år. Det är en förbundsdelstat med arton miljoner invånare vilket gör siffrorna tillförlitliga.
Ökad tillgång till narkotika ger försämrad trafiksäkerhet.
– Det är tydligt att legaliseringen också inneburit ökade lagöverträdelser i Tyskland och de svenska siffrorna visar nu att den brottsligheten och trafikfaran sprids till Sverige, säger Jacob Sidenvall.
Narkotika, alkohol och vissa receptbelagda läkemedel påverkar uppfattningsförmågan negativt. Även små doser kan få allvarliga konsekvenser i trafiken. Det är ungefär en förare av femhundra som väljer att köra påverkad men i nästan var fjärde dödsolycka finns alkohol eller droger med i bilden.
Det är avgörande att svenska myndigheter nu rustar sig för ett nytt normalläge med ett stort grannland som öppnar för en påverkande substans spridning i samhället.
– Det är också hög tid att våra länders folkvalda ser till att koordinera åtgärderna för att upprätthålla trafiksäkerheten i våra respektive länder. För Tyskland handlar detta också om att upprätthålla den fria rörligheten.
avslutar Jacob Sidenvall, M Sverige.


