Nyheter

 ”Kritiker av grönt stål glömmer att vi är med i EU”, säger Svante Axelsson på Fossilfritt Sverige. Foto: AndersGWarne.

Fossilfritt Sverige: ”Kritiker av grönt stål glömmer att vi är medlemmar i EU”

Satsningar på grönt stål och då inte minst med hjälp av statlig finansiering, har mött hård kritik. Nu säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, om den nya kritiken av de gröna industrisatsningarna: ”Att förhålla sig passiv är det mest riskabla och det största slöseriet med skattepengar. Det är ett högriskscenario att inte ställa om i en tid när hela världen ställer om.”

Strategiskt batteriförvärv av AB Volvo i USA

I fredags, den 10 november, kom nyheten att det amerikanska företaget Proterra mottagit ett vinnande bud på 210 miljoner dollar (2,3 miljarder SEK) från Volvo Battery Solutions LLC för sin batteritillverkning i en speciell konkursauktion. Här ingår ett utvecklingscenter för batterimoduler i Kalifornien och en ganska nystartad monteringsfabrik för batterier i Greer nära Greenville i South Carolina, drygt 40 mil från Volvos lastbilsfabrik New River Valley i Virginia.
Skrot eller kulturarv? Det är frågan EU:s förslag om nya direktiv i ELV handlar om. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

KAK avvisar EU-förslag om begagnade eller uttjänta fordon

Först gick MHRF ut med kritik mot förslaget som de menade skulle innebära långtgående negativa konsekvenser för det ”rullande kulturarvet”. Nu sällar sig Kungliga Automobil Klubben (KAK) till kritiken. ”End of Life Vehicle” (ELV) sågas av KAK i deras svar på remissen till regeringen. ”Förslagen till nya regler skulle påverka fordonsentusiaster på ett mycket negativt sätt och KAK avvisar dem i sitt remissvar till Regeringskansliet”, säger KAK.
"Kvinnliga chaufförer är nog mer ansvarsfulla än manliga", tror Yulia Storiarchuk till vänster och Oksana Fedorenko som numera båda kör för Gireka Group.

Är det ok att bli kvinnlig lastbilschaufför i östra Europa?

I de nordiska länderna och i en stor del av Västeuropa blir det allt fler kvinnliga lastbilschaufförer. Så är det inte i alla länder vare sig inom eller utanför EU där det inte sällan råder en stereotyp uppfattning om att yrket inte är för kvinnor. En uppfattning som än i dag är tämligen vanlig inte minst i Europas östra delar. Enligt International Road Transport Union (IRU) är andelen kvinnliga lastbilschaufförer i de flesta europeiska regioner färre än 3 procent.