En dag på jobbet

Klockan ringer vid 05.30 och det är ännu mörkt ute. Idag har jag ingen lust att gå upp, det är visserligen fredag, men jag är trött och har ont i lederna. Har varit ett par rejält kyliga morgnar och jag ligger hellre kvar i en varm, skön säng.
Upp kommer jag ju, fixar lite varmt té, borstar tänderna och klär på mig arbetsstassen. Ut till lastbilen med en snabb promenad. Värmaren spinner för fullt, så den råa morgonluften gör inget för jag kan sätta mig i en varm, go hytt. Till skillnad från de med personbilar på parkeringen som måste skrapa rutor.

Startar motorn som mullrar igång – trots att det inte är en V-8 i ”min” Scania R420 -06:a. Rullar iväg från parkeringen – klockan är lite drygt 06.30 och iväg till AG-Service för att hämta den första trailern för dagen.
Det visar sig vara ett chassi som dem ställt en fryscontainer på för att få lite tyngd på hjulen. Jag har fått order på rekvisitionen att värma bromsarna. Den har väl antagligen stått ett tag! Prick 07.00 rullar jag in på Aröds Bilprovning med ett chassi med varma bromsar. Tyvärr går den inte igenom ändå. Bromskraften måste vara minst 4,2 och chassit har bara 3,7. Ställer av chassit på utsidan och skiftar till DHL-trailern jag ställde där igår. Åter inne i hallen 07.30. Går lite bättre med bromsarna på den, men den klarar ändå inte gränsvärdet, det blir bara 4,0.
Ringer min åkare och kollar vem jag ska besikta för sedan. Det är AG resten av tiderna på förmiddagen, säger han.

Kör tillbaka DHLaren till STS i Bäckebol. Nu har trafiken verkligen kommit igång på allvar och köerna in till Tingstadstunneln norrifrån är långa. Åker tillbaka till Aröd för att hämta chassit och lämna det på AG. Solen glimtar fram, men försvinner snabbt igen.

Får en kort paus när jag kan fylla i mina arbetstider och vad jag kört i almanackan åt min åkare. Sedan bär det av med nästa trailer till Aröd. Vilket visar sig vara en efterkontroll på bromsarna. Den ska också värmas, vilket jag gör och den går igenom utan anmärkning den här gången.

Ännu ett skifte till nästa trailer. Ännu ett skåp som har stått länge. Jäkla stödben, ur jobbiga att veva. De har inte blivit smörjda på länge dem heller. Blir tvungen att använda båda händerna för att få mer kraft…
När jag kommer till Aröd så står det redan en liten lätt lastbil i hallen och då kommer jag några minuter över tiden. Den hade tydligen blivit felbokad in till personbilshallen så de var tvungna att ta lite av min tid till den. Som kompensation får jag lite varm choklad och en bulle. Dem är alltid trevliga på Aröd, i alla fall mot mig.
Det går sämre för trailern med besiktningen, fick några anmärkningar på bromskraften bland annat. På vägen tillbaka ser jag underliga manövrar av en BMW. Föraren kör om för att sedan plötsligt svänga in framför mig och på avfarten till Stigs Center utan vare sig blinkers eller att uppmärksamma att han kör över heldragna linjer! Och jag blir tvungen att tvärbromsa. Tur att jag inte har last i ekipaget jag kör!

Den sista som ska besiktas på Aröd idag är en fryslink med stödbenen på utsidan och det ena benet får jag inte in hur mycket jag än sliter. Ber en av killarna i verkstan att hjälpa mig – vilket han gör. Tackar så mycket! Det visar sig vara ännu en efterkontroll på bromsarna och den går igenom med ett nödrop den också. Ringer åkaren när jag är klar och kollar vad jag ska göra sen.

Nu ska jag till Mölndal för att registreringsbesikta en dolly. Klockan är strax efter tolv och jag kör ut dit från Hisingen och tar min rast i Mölndal fram till kl 13.00. Den här tiden på dagen är trafiken tät och folk väldigt stressade. Ändå kör de i femtio i Tingstadstunneln, trots att de inte har några bilar framför sig i den fil de befinner sig i.
Hinner få en halvtimmes rast i Mölndal innan killen som ska rega dollyn kommer. Han tittar på papperen och skrattar. Jaha, det är inte rätt intyg. Nya regler från och med idag – den 1 oktober. Så dollyn är underkänd redan innan han har vägt och mätt den. Nya intyg är på väg från Tyskland, men dem hade inte kommit än.

Vi väger och mäter dollyn i alla fall, sedan får jag ett protokoll och ett ”Ha en trevlig helg” av alla killarna inne på Bilprovningen.

Tillbaka till AG igen och ringer åkaren för att kolla vad som händer sedan. Får inte tag i honom med en gång. Han ringer upp mig lite senare, då är jag halvvägs tillbaka till AG. Det är bra för idag, säger han. Jag ska fylla i ”boken” klart och lägga den i lådan, sedan kan jag åka hem. Får order om att tanka upp bilen också, för en annan chaufför ska åka till Södertälje med den ikväll. ”Jippi!” tänker jag och försöker att ta det lugnt genom trafiken tillbaka. Mycket trafik nu och mer blir det för varje mot jag kör förbi. Tillslut är jag tillbaka på AG och kan ställa av dollyn. Lämnar in protokollet, plus de protokoll och ADR-intyg jag fått med mig tillbaka på godkända regade trailrar. Önskar personalen inne på kontoret ”trevlig helg” och skriver klart boken. Lägger den i lådan. Sedan tankar jag upp bilen och ringer upp chauffören som ska ha den om en stund. Han lämnar den väl någon gång i natt.
Ställer bilen på parkeringen och går hem. Så var fredagens arbete över och jag kan börja ägna resten av dagen, och helgen, åt familjen.

Maria Müller Johansson


 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 Oktober 2010, kl 00:00
Kategori: En dag på jobbet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“Gothenburg Truck Meet (GTM) 2015”

GTM kom med strålande solsken. För min del började en sådan helg som vanligt med stor förvirring. Maken blev färdig snabbare än jag räknat med (att jag aldrig lär mig) och allt var såklart inte färdigt när han var färdig.
Läs hela Maria Christianssons krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.