En helt vanlig dag på jobbet á lá Timrå Trafik Center

Började dagen först kl 0830 då gruppen som jag kör med hade teoripass på morgonen. Det passade alldeles utmärkt, så fick jag chansen att besvara några av de mail som har hopat sig, ca 40 st.

När det var klart så tog jag en av gymnasieklasserna som bar sig illa åt förra veckan och talade om för de att om de sätter upp käften mot mig en gång till så blir det ut ur våra lokaler och ett samtal borta på gymnasieskolan innan de är välkomna tillbaka igen. Det är ett fåtal elever som har haft lite tråkig inställning och nu hade jag hela klassen samlad så jag ville att alla skulle veta vad som gäller. Det finns grabbar som tror att de kan göra vad som helst med en kvinnlig lärare, det är deras erfarenhet under 9 år men de har då inte träffat på en sådan som mig. Ordning och reda, respekt och ansvar. Det handlar om god arbetsmiljö för såväl mig och min personal som de andra eleverna.

10.00 drog vi ut på dagens första körlektion med en kille och en tjej. Båda kör riktigt bra och ska köra upp imorgon, men lite finlir inför provet är inte helt fel så förutom att vi körde i lite olika trafikmiljöer så la jag in lite start i backe och vända med hjälp av korsning.

Förstår inte varför det här med start i backe är så in i nordens påfrestande för alla elever. De släpper p-bromsen, glömmer att lägga i lågväxel, glömmer blinka för start om vartannat. För mig som lärare det ju enkelt för jag vet att ALLA gör samma fel så man förväntar sig att det ska bli tok också. Men för eleverna så blir det ju ett onödigt stressmoment att kasta sig runt alla reglage och man kan tydligt se nervositeten också då alla elever ser ut som om de har glömt att ta ur galgen ur tröjan när de klädde på sig pga att de stress-andas, dvs andas med axlarna istället för med magen. Jo, förstår ni det är inte bara att lära ut hur man ska köra, man måste också ha lite peptalk och lite andningsövningar, men kul är det när man ser att det hjälper.

Att be en elev stanna på lämplig plats för att byta chaufför är också en extremt svår övning. Idag drog eleven iväg in i ett trångt bostadsområde istället för att bara välja att stanna längs med den breda 50-väg vi var på. Jag såg hur svetten började krypa fram i pannan och vi skrattade gott tillsammans när eleven insåg att det nog inte var den bästa lösningen. Man blir i alla fall klokare av dålig erfarenhet.

Sedan fick den andra eleven för sig att man genom ett trångt vägarbetsområde skulle gå på så hög växel som möjligt för att skona vägarbetarna från ljudet från motorn. Detta innebar ju då att lastbilen gick mer eller mindre av sig själv och eleven såg ut som om den höll i tömmarna på en häst som skenar.

Det är ganska typiskt också att man börjar tänka lite för mycket inför en uppkörning, man försöker helt enkelt gå på lina med lastbilen.

Efter lunch så var det tre elever samtidigt, alla dessa ska också köra upp imorgon och det är det "gäng" som är lite galenpannor i gruppen. Med det menar jag att det är mycket skoj och högt i tak.

Lite samma stuk på körning blev det fast den här gången när elev 1 skulle hitta lämpligt ställe att stanna på så blev det lite väl lång extrasträcka, tur att inte det var i verkligheten så att körtiden började ta slut för det tog 10 minuter att hitta lämplig plats, medan jag tyckte att det fanns massor med ställen inom max 2 minuters körtid. De roliga kommentarerna överlöpte varandra och det är tur att man är som man är för det var mycket snack under bältet. Bland annat om hur det är att dra en kondom över huvudet och blåsa upp den med näsan vilket han som berättade om det trodde att alla killar hade provat. De två killarna som inte körde fejkade någon slags nyförälskelse, och... ja herregud vad man får vara med om. Mycket skratt och tårar blir det i alla fall.

När jag kom tillbaka till jobbet så kom Ewa Lööf och hälsade på så vi fick ge varandra en kram. Hon är nämligen tillsammans med en av våra lärare. Hon är ju också för detta elev så det är alltid kul när de kommer och hälsar på.

En av lärarna kommer in och berättar att man med taxieleverna har backat in i ett räcke men det blev inte så stor skada. Nästa lärare kommer och berättar att han äldsta dotter nu kan gå på dagis då hon blivit bra från sina vattkoppor men att då yngsta istället har fått utslag så att han kanske blir hemma imorgon. Ett snabbt överslag i den personal som finns tillgänglig och vi hittar en lösning.

Dagen var inte slut i om med detta för kl 18.30 så var det info på gymnasieskolan för föräldrar och eventuellt blivande elever om Fordon och transportprogrammet. Jag hade med mig en elev som går i åk 3 men som 3 dagar i veckan antingen praktiserar eller kör själv, alltså jobbar. Han är klar med allt utom ADR och hjullastare. Han offrade drygt tre veckor av sommarlovet för att gå YKB så att han skulle ha möjlighet att jobba. En fantastisk ung man som går en mycket lovande framtid till mötes.

Ikväll och två kvällar framåt offrar han tid för att "ragga" nya elever till programmet då han får marknadsföra programmet och berätta om sina erfarenheter. Synd att inte världen är full av sådana härliga elever.

Där slutar min dag, från att ha börjat med att riktigt läxa upp gymnasieelever till att med en glädjetår i ögonvrån få höra de gymnasielever som vill och presterar och dessutom gör det med mognad.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 30 November 2011, kl 09:04
Kategori: En dag på jobbet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.