Olycka kunde satt stop

Emma heter jag, 22 år och bor i Bjurtjärn i Storfors Kommun. När jag inte jobbar är jag i stallet då jag har en egen häst och tanken med henne är att utbilda henne vidare. Men det går lite trögt då jag jobbar varannan vecka och har för tillfället ingen som kan rida henne då. Men de tar hand om henne men har inte tiden att rida.

Bulktransport

När jag jobbar sitter jag och kör bulkbil. Kör ut torra produkter till kund. I första hand kör vi värmepellets. Bulkbil är det enda jag har kört sen jag började jobba sommaren -09. Nu jobbar jag åt LS Transport AB och vi är anslutna till LBC FRAKT VÄRMLAND AB.

Jag började min karriär som chaufför hos Ölme Bulktransporter AB sommaren -09 men på hösten då blev jag arbetslös. I april 2010 så ringde Ölme Bulktransport till mig och frågade om jag kunde börja köra igen. Så det var bara plocka fram alla grejer igen. Men i augusti 2010 sålde Ölme denna bilen och jag och bil bytte chef/ägare. Så från april 2010 har jag kört kontinuerligt och även 4 månader direkt efter skolan.

Veckoskift

På denna bil kör vi veckoskift. Går på torsdag och går av onsdag. När jag åker på torsdagen så ligger jag ute till lördag med bilen och söndag står vi hemma för veckovilan. Sen åker vi på måndag morgon igen och kommer hem på onsdag. Sen är vi lediga torsdag till onsdag.
Det som är negativt med detta är att man aldrig vet vart man kommer sova, vet aldrig när du kommer hem sen är det väldigt långa dagar, 15 timmars dagar. Fördelar är att man slipper pendla till jobbet och man har mycket fritid då man är ledig varannan vecka.

Jag valde lastbilsyrket för att jag alltid har varit intresserad av allt med hjul och motor. Som liten började min karriär på gräsklipparen hemma. Cykelhjälmen på huvudet och full fart!
Jag gick transportutbildningen på Presterudsgymnasiet i Kristinehamn. Jag har det vanliga truckkortet samt hjullastare med gafflar samt skopa för att lasta mig själv.

Fördelar med att vara tjej och köra är att man har ganska lätt att få hjälp om man behöver, mycket glada reaktioner. Nackdelar med att vara tjej och köra är att man får mycket gliringar, just mitt jobb för mig är lite för tungt. Men har man lite j*vlar anamma i sig så klarar man av alla gliringar och negativa toner man kan få. Men man får mycket positivt samtidigt men det är alltid svårare att hitta de positiva sakerna.

Olyckan

Sommaren 2010 innan bilen bytte ägare hände en väldigt tråkig sak som kunde ha satt käppar i hjulet för försäljningen. Jag kom för nära kanten och den brast. Ett släp mindre. Släpet vart verkligen skrot. Det var en 3 axlig vagn vi hade. 2:a axeln låg bakom släpet, lufttankar lite här och var. Hela högersidan på släpet vart intryckt. Kulorna som normalt är rundade utåt var knöliga inåt.
När detta skedde hade jag bara 10 min innan lastat upp fullt lass och gett mig iväg och bara ett par minuter innan hälsade jag på dåvarande chef när han stod och lastade på en industri efter vägen.

Vägen vart avstängd under bärgning. Detta skedde vid 08 på morgonen och runt klockan 19 släppte de på trafiken igen. Bilen blev sned i ramen och draget skrot. Men bilen rätades och det är den jag kör idag.

Jag klarade mig undan med en chock. Vart dock lite rädd efter detta när jag hade släpet efter. Dagen efter detta hade hänt fick jag åka iväg och lasta. Givetvis med ett annat släp. Jag tackar för att jag fick köra så snart efter att det hänt med släp för annars hade jag nog inte kört idag har jag en svag känsla av. Efter olyckan skett och bärgaren kommit kollade vi över bilen så det inte var något jätte allvarligt med den. Och det var ju bara draget och ramsnett så jag fick åka till kund med bara bilen.
Efter detta vet man hur viktigt det är att köra så fort efter en olycka.
Minnesluckor har jag också. Till exempel minns jag inte om jag hade bälte eller ej. Minns inte tider innan detta. Det är tack vare tidningarna som jag vet tiden på ett ungefär.

Så använd bältet och kör snyggt!

Av tobias

Om artikeln

Publicerad: 2012-03-05 08:24
Kategori:
Taggar: