Hej allihopa!

Angelica Borst heter jag är 25 år gammal och bor strax utanför Karlstad på en gård med min familj: Sambo Sebastian (som jag driver ett dragbilsåkeri tillsammans med), dottern Olivia (hjärtbarn, Fallots Tetrad) och DvärgSchnauzern Maskot (som är med i lastbilen hela tiden).

På fritiden håller jag på med hästar och personbilen (en Toyota Supra som sambon äger). Annars om jag har tid över så arrangerar jag Skara Truckmeet som ni kanske har sett så är den nu i slutet av april (sista helgen).

Hade en dröm som håller på att förverkligas i detta nu och det är att jag ville bli hästuppfödare av Knabstruper (Lilla Gubben häst). Det finns inte en enda godkänd hingst här i Sverige ännu, så mitt mål är då att jag ska ha en godkänd hingst.
Jag jobbar inte någonting just nu, men Skara Truckmeet tar upp en hel del tid. Jag hade det som projektarbete i skolan, och det blev så lyckat så jag ville fortsätta med det. Överlever i det stora hela på sponsorer och liknande för när man går hemma mammaledig så får man inte så mycket cash som man kunde ha behövt egentligen. Men när jag har tid över så byter jag och sambon liv lite, så jag är ute och kör medan han är hemma och är pappaledig.

Åkeriet vi har är ett en dragsbilåkeri, vi startade det Augusti 2010. Vi drar för LKW Walter som har sitt säte i Wiener Neudorf i Österrike, de har även ett kontor i Kufstein. Vi hämtar trailern i Malmö sen kör vi hela Sverige och hela Norge. Längst norr i Sverige som vi har varit är Dorotea och i Norge kör vi mest till Kongsvinger och Drammen.

Det är ju mestadels sambon som kör medan jag har hand om fakturor och fakturering, enkelt sagt jag är kontorsråttan på vårt åkeri. Så mitt arbete är ju även telefonsamtal ner till Österrike för att få nya körningar m.m. Så man kan ju säga att jag är transportledare också.
Jag fick mitt BECE 2010, men jag har ju kört en hel del innan jag fick mitt CE, då jag övningskörde med min före detta. Förutom mitt BECE har jag Truckkort A & B, ADR och YKB (ska förnya det innan 2016/09).

När jag väl jobbar så är det att man kör söndag och kommer hem fredag under dygnet, man kan även komma hem på lördagen om det inte går som man vill. Men det vet ni säkert. När man ligger ute så tycker jag om gemenskapen som blir när man stannar på samma ställe, dock är det mindre bra med alla utländska ekipage som tar ens parkeringar inför natten, man vågar knappt stå någonstans pga stöld och knivrispor i kapell.

Jag började köra lastbil för att dels så älskar jag livet bakom ratten, det är sådan frihet och dels för att man hade jobb direkt efter gymnasiet. Jag brukar säga att mitt sk yrke är inget jobb det är en livsstil, det är inte många som klarar av den press som blir när man är ute och kör. Man har dock många fördelar som chaufför, man lär känna så mycket människor. Tex när jag kör till Delsbo och ska lasta så får jag ta hur mycket ljus jag vill. Så det är många roliga fördelar med detta också.

Att köra som tjej är som att komma som kille i stallet. Ingen tror att du kommer lyckas men blir duktigt imponerade när du klarar det minst lika bra som dem.
Fördelar med att vara tjej är att man får ofta hjälp på lastning och lossning, nackdelarna är ju för min del om ett kapell är fruset och stelt och man ska öppna sidan. Det enda rätta är ju att finna tekniker och ta till knep för att underlätta för dig själv.

Ett knep som jag har fått ta till är när mina dörrar var helt dömda och ville inte vara på min sida. Jag dränkte dem i 5-56 och sedan tog jag en STOR skruvmejsel som hjälp och slägga. Då gick dem upp. Sen när jag skulle ha igen dem fick jag sparka lite väl hårt kanske för att låsen skulle gå i.

Ni som vill veta mer om Skara Truckmeet så har jag en hemsida som heter www.skaratruckmeet.n.nu.

Där ser ni anmälda ekipage, lite bilder från förra året och information om mig, ja när ni ändå är där inne så lämna ett spår i gästboken.

Ta det lugnt på vägarna!

Av tobias

Om artikeln

Publicerad: 2012-04-16 09:00
Kategori:
Taggar: