Hot, rån och snuskiga toaletter

En del av er har säkert hört talas om möten med politiker om vårt yrke och de svårigheter som vår bransch står inför. Somliga av er har säkert även varit med på dessa möten.Vad innebär det för oss att vår bransch håller på att utkonkurreras av lågprischaufförer?Vad innebär det för alla "nya" chaufförer som med spänning ser fram emot att komma ut på vägarna i vårt land?Finns det jobb så det räcker för alla chaufförer?

Åkerier lägger ner sin verksamhet, säljer av sina bilar och räddar vad de kan av sin verksamhet. En del tvingas till konkurs, med stora skulder som följd.

Dieselstölderna ökar, försök påbörjas med å kallad ”blådiesel” i vissa delar av vårt land.
Parkeringar fylls av långtidsparkerade ”kollegor”, som väntar på last hemåt. Eller till nästa destination.
Toaletter är ofta för ”snuskiga” för att ens kunna användas av oss tjejer, även i ”nödsituationer”.

Duschar ska vi inte tala om, där det ligger hår och andra saker kvar efter andra som använt lokalen.
Att parkera vid ett matställe utan konstant uppsikt över våra fordon känns obehagligt. Vem vet om det finns diesel kvar i bilen när vi kommer ut? Eller är kapellen skurna och dörrarna uppbrutna. Finns godset kvar?

Hotfulla situationer möter flera av oss dagligen i vårt yrke, är det inte från kollegor så är det från kunder som är missnöjda med att vi inte är i tid och att man därmed anses inte klara av sitt jobb.
Dieselstölder med vapen i hand som tvingar oss kvar i hytten med hjärtat i halsgropen och ilskan och frustrationen sprutande ut ur våra ögon.
Är detta vad ni tänkte om vårt yrke när ni tog behörigheten?
Är detta något som ni är villiga att acceptera?

Detta är bara tankar, dock med förankring i verkligheten för många av oss. Ta med er dessa tankar och fundera på om ni är villiga att ta chansen att jobba i framtidens EU. Om ni är villiga att gå ner till under 10 000 kronor i lön per månad för att behålla ert jobb.

Personligen tänker jag inte finna mig i detta, så jag jobbar vidare på min inslagna linje. Med Schysta villkor, med Åkeriföreningen, med polisen, med politiker – som förhoppningsvis kan få tummen ur och få ett stopp på förfallet inom vår bransch.

Nedan följer Åkeriföreningens beskrivning om vad som kan hända om tillräckligt många väljer att ställa lastbilen i protest.

Kör försiktigt och var vaksamma där ute vänner!


Visste du att utan lastbilar skulle Sverige stå stilla?

Sveriges Åkeriföretag har gjort ett antal undersökningar på olika orter i?Sverige om hur vårt samhälle påverkas om lastbilarna skulle stå stilla. Så?här skulle livet kunna se ut:

?Dag 1

  • Mjölk och färskt bröd tar slut
  • Morgontidningen uteblir för många?
  • Sjukvården får brist på rena textilier
  • Avfallshanteringen blir problem inom sjukvården?
  • Brev och paket kan inte skickas?
  • Brist på vissa läkemedel på apoteket
  • De flesta varorna i Systembolagets sortiment tar slut
  • Värmeproduktionen upphör
  • Industriproduktionen tvingas stänga?
  • Kommunens anläggningsarbeten stannar
  • Äldreomsorgen får problem att ordna mat

?Dag 2

  • Apoteket stänger?
  • Färskvaror tar slut i livsmedelshandeln?
  • Brist på diesel på tankstationerna?
  • Restauranger får problem med sopor?
  • Risk för störningar i kollektivtrafiken

Dag 3

  • Avloppsslam blir ett problem
  • Mjölken kan inte längre tas om hand ute på gårdarna
  • Brist på drivmedel börjar märkas på bensinstationerna
  • Hotellgäster kan inte räkna med rena lakan?
  • Skolmaten består nu av rester och torrfoder
  • Lärarna uppmanar barnen att ta med egen mat

?Dag 4?

  • Allt drivmedel är slut på tankstationerna?
  • Busstrafiken ställs in?
  • Flygtrafiken ställs in?
  • Sopor på gatorna

?Dag 5?

  • Dricksvattnet blir otjänligt?
  • Brist på livsmedel
  • Många fordon får ställas i brist på drivmedel?
  • Hotellen stänger i brist på insatsvaror
  • Skolmaten är nu helt slut
  • Industriproduktionen står stilla…

Om artikeln

Publicerad: 2012-05-31 13:22
Kategori:
Taggar: