Att ha fasta körningar eller att aldrig veta

I mitt yrke som är att köra container med dragbil och trailer, har vi ingen aning om vad som händer från dag till dag. Vi har ett stort kundregister i Mälardalen som ska ha sina containers utkörda.Containrarna kommer med tåg varje dag från Skandiahamnen i Göteborg till Örebro Terminalen. Därifrån utgår vi med våra bilar och runt om i Mälardalen. Men det kan hända att man får ge sig i väg på lite längre svängar ibland och det tackar man ju inte nej till, för det är ett roligt avbrott i annars dom vanliga svängarna.Vanliga svängar, jo det är ju sant, men jag har jobbat med detta i snart två år och minst en till två gånger i veckan dyker det upp ett ställe man inte känner till så lite omväxling kan det ju faktiskt bli.

I container branschen är det inte du som chaufför som är ansvarig för lasten och lastsäkringen, för nästan alla containrar är plomberade och får inte öppnas förens dom nått sin mottagare.
Och jag som chaufför måste gå in till kunden och meddela att jag är där och fråga om dom vill klippa plomben eller om jag ska göra det själv. Oftast är det inga problem att göra det och man vet vilka kunder som vill att man ska fixa det själv, men är det en ny kund är det bäst om man är noggrann så inget blir fel.
Lossningen sker också av kunden själv för då är det dem som ansvarar för godset. Finns vissa undantag där vi lossar själva men det är väldigt få ställen.
Långtråkigt kan det bli ibland om man har en lossning på flera timmar men man får passa på att äta och kanske vila lite, eller vad man nu tycker om att göra.

Jag tycker att detta yrke är roligt för även om man vet vad man ska göra på dagarna vet man aldrig vart man hamnar på nästa körning osv.
Senast klockan sex på kvällen kommer nästa dags två första jobb på sms från transportledningen som sitter i Göteborg.
Klockan åtta på morgonen är transportledarna på plats och kan börja dela ut mer jobb men då har vi redan varit igång flera timmar.

Nackdelen är att transportplaneringen görs i Göteborg av transportledare som inte har en susning om hur Örebro med omnejd ser ut. Dom sitter med sina kartor och program via datorn och gissar hur lång tid det kan ta att åka, men att man ska genom hela staden med trafikljus och trafik det ser dom inte, så om det ser ut som det tar fem minuter kanske det tar tjugo minuter i verkligheten sen har dom planerat att man ska hinna vara på nästa ställe om femton minuter och då blir det pannkaka, med resultatet att kunderna blir sura, en stressad transportledning samt sura chaufförer. För det är inte roligt att komma sent till kunden och få ta skit för det när det inte är ens eget fel.

Som i alla yrken går det ju upp och ner i denna bransch så när jag inte har någon körning sitter jag på kontoret och försöker hålla reda på alla papper och skicka fakturor och bokföringen och allt som tillhör.
Det många tror är att det inte finns så mycket att göra på kontoret när man bara har ett litet företag som vi, och nej heltid finns det absolut inte, men jag hinner inte med allt ändå så jag lägger det oftast på hög sen får jag ta hela dagar när jag bara gör det jag ska på kontoret, då funkar det.
Vi ska ju dessutom hinna med våra barn, hundar och gården vi bor på. Jag har dragit ner på djuren. Förut hade jag hästar också, men jag hann inte med det jag ville så jag la ner det.
Har däremot just börjat på ridskola igen för att bara hålla igång lite och där får man vara bekväm och bara komma och rida för att sen lämna ifrån sig hästen utan att behöva mocka, fodra se till vattnet och allt vad det innebär att ha egen häst.
Nu lät jag som jag inte tycker om jobbet runtikring hästar, men det gör jag .
Ja, detta är vad som händer på mitt jobb men det ändras hela tiden vilket gör det mer spännande.

Vi ses och hörs!!
Kram Linda

Om artikeln

Publicerad: 2010-12-08 00:00
Kategori:
Taggar: