Svenska Truckers lockar fler att bli lastbilschaufför

Den 6 september 20.00 i TV3 är det nypremiär av svenska succéserien och Kristallen-vinnaren Svenska Truckers. Serien är populär och har fått fler att söka sig till chaufförsyrket. I den kommande säsongen får vi stifta bekantskap med både nya profiler och återse gamla favoriter. Man välkomnar också Volvo som en ny sponsor till programmet vid sidan av huvudsponsorn Sveriges Åkeriföretag.

Sverige har fungerat med viss framgång trots restriktioner under en pandemi som fortfarande präglar hela samhället. Mycket tack vare att yrkesförarna har sett till att landets lastbilar har fortsatt rulla. Det har varit tufft – men det har fungerat eftersom branschen har tagit ansvar.

Det och mycket mer kommer att visas upp i nya säsongen av Svenska Truckers.
– Med Svenska Truckers vill vi fortsätta visa upp en modern framtidsbransch där tittarna får komma nära några av alla kompetenta yrkesförare ute på vägarna och se deras verklighet, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.

Ett av målen med serien är att få fler att söka sig till branschen, och vi är otroligt glada att allt fler är intresserade av vår verksamhet och kan tänka sig en framtid som lastbilschaufför, fortsätter Rickard Gegö.

I nya säsongen dyker flera nya ansikten upp vid sidan av några gamla favoriter som bland annat Simon Lundman, Elin Klar, Robin Russberg, Tove Helgesson, Max Stålenhag och Jörgen Frykholm. Läs mer om alla nya deltagare som presenteras löpande under säsongen på akeri.se.

Annonsera

In som ny sponsor av Svenska Truckers ser vi Volvo.
– Vi är glada och stolta över att vara en del av succéprogrammet Svenska Truckers som vi tycker visar upp branschen och föraryrket på ett fantastiskt sätt. Nyrekryteringen till branschen är en av våra hjärtefrågor, och vi vill vara med och bidra till att fler får upp ögonen för alla möjligheter som finns till jobb och utveckling, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.

Enligt en färsk undersökning från Novus har nära hälften, 47 procent, av svenska befolkningen hört talas om Svenska Truckers. En siffra som visar seriens popularitet. Samma undersökning visar att hela 83 procent av svenska folket anser att branschen utgör en viktig samhällsfunktion, 39 procent av de tillfrågade har en positiv bild av yrket och 74 procent anser att yrket passar både kvinnor och män.

Sedan Svenska Truckers började sändas har även ansökningarna till landets transportgymnasier ökat stadigt. Ett resultat som Svenska Truckers med all sannolikhet bidragit till.
– Svenska Truckers har tagit åkeribranschen och chaufförsyrket till de svenska hemmen. Att öka allmänhetens kännedom om och förståelse för vår bransch är viktigt, inte minst för återväxten till yrket och här har Svenska Truckers levererat, avslutar Rickard Gegö.

Annonsera

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-30 09:43
Kategori: Nyheter
Taggar: