Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg

Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.

I tisdags, den 28 december, vinkade bilinspektör Oscar Davidson i Helsingborg in ett danskregistrerat trailerekipage till kontrollplatsen vid Långeberga. Det visar sig snart att transporten är ett cabotage och något senare att cabotaget var av den otillåtna sorten.
– Det handlade om dokumentationsbrister, förklarar Oscar.

Att ha skrivit fel, eller utelämnat uppgifter som ska finnas i handlingarna, är vanligt. Men i det här fallet var det lite värre än så.
– Chauffören hade inte några fraktsedlar alls för inrikesgodset. Så trots att ekipaget kom till Sverige samma dag, och att chauffören säger att den aktuella transporten var den första inrikesresan, får åkeriet betala förskott på sanktionsavgiften, säger Oscar Davidson.

Petigt kan tyckas. Men det finns så klart en god anledning till att ha frakthandlingarna i god ordning. Polisens enda sätt att kartlägga ett transportupplägg är att pussla ihop uppgifterna i handlingarna som ska finnas med under en transport.

Så småningom betalades förskottet, 60 000 kronor. Dragbilen behövde inte klampas den här gången.
– Det tog en stund innan åkeriets representant förstod att betalningen var det enda sättet att komma vidare med godset, säger Oscar.


Cabotaget är åkeriets
ansvar, men chauffören fick också ta upp plånboken.
– Han hade inte säkrat godset och dessutom var det fel på fordonets belysning. Totalt 1 750 kronor kostade det honom, avslutar Oscar Davidson.

Enligt egna noteringar som trafikpolisen i Helsingborg har gjort under 2021, kan vi konstatera att trafikgruppen i den nordvästskånska staden har rapporterat 56 otillåtna cabotage. I pengar räknat, 2,3 miljoner kronor i sanktionsavgifter.
– Det kan vara något ärende som vi har missat att notera, men minst 56 ärenden har vi i alla fall haft, förklarar trafikpolis Peter Ban.

Transportstyrelsen för ingen statistik över hur många otillåtna cabotage som varje enskilt polisområde har rapporterat, däremot ”regionvis”. Så siffran från Helsingborg kan vi därför inte få bekräftad.

Totalt i riket har Transportstyrelsen i skrivande stund, under 2021, beslutat i cirka 320 cabotageärenden.
– Varav ganska precis hälften kommer från polisen i region syd, berättar Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Siffrorna utgår ifrån Transportstyrelsens beslutsdatum, vilket innebär att polisen kan ha utfört stopp 2020 som myndigheten beslutat om 2021.
– Och likadant kan stopp ha utförts 2021 som vi beslutar om 2022, tillägger Monica Näslund avslutningsvis.

Om antalet beslut år 2021 inte förändrades nämnvärt under årets sista dagar, sedan vi kontaktade Transportstyrelsen, så innebär det att antalet ärenden ökat med närmare 13 procent jämfört med år 2020. Då beslutade Transportstyrelsen i 284 cabotageärenden.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-03 16:41
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket