Nyligen genomförda studier och analyser initierade av Girteka Group i samarbete med en av de ledande lastbilstillverkarna, visar att små steg i uppdatering av mjukvara för lastbilar kan påverka nivån på bränsleförbrukningen och därmed de totala utsläppen från tunga godstransporter.
Förutom att diskutera och implementera nya batteridrivna fordon, vätgasfordon eller att använda HVO, är förarnas beteende och sätt att köra avgörande för den totala bränsleförbrukningen. Eftersom Girtekas lastbilar kördes mer än 2,8 miljoner kilometer under 2022, utgör även den minsta förändring till det positiv en enorm inverkan på slutresulttet.
Medan Girtekas Eco League ger en direkt möjlighet till avkarbonisering genom enkla utbildningsinitiativ med minimala investeringar, signalerar den nuvarande förarbristen och tillströmningen av nya förare inom vägtransportbranschen att dess fulla potential ännu inte har förverkligats. Många lastbilschaufförer och logistikföretag har ännu inte införlivat sådana utbildningar som utgör ett stort utrymme för att påverka förararnas beteende och därigenom bränsleförbrukningen.
Girteka Group fokuserar på att digitalisera sin verksamhet och för det samlar man in enorma mängder data från sina lastbilar. Dessa data är mycket värdefulla när det gäller att analysera och uppgradera prestanda. Ett nyligen genomfört projekt, som började med att inhämta data från 300 lastbilar, gjorde det möjligt att undersöka och hitta den bästa lämpliga och skräddarsydda mjukvarulösningen för att hantera utsläppen.
Systemet integrerar digital teknik för att läsa rutten och kartan i realtid, vilket gör det möjligt för lastbilar att använda den maximala kinetiska energin som fordonet kan använda vilket optimerar mjukare körning, acceleration och bromsning samtidigt som farthållaren används.
Huvudfunktionerna i programvaran är:
– Jämna ut accelerationen
– Förutse hastighetsgränserna tack vare skyltigenkänning
– Använda kinetisk energi under inbromsning och acceleration
– Förbättra farthållaren
– Förbättrad eco-driving
Med den senaste mjukvaran installerad i lastbilarna undviker systemen att köra för mycket och förbrukar därför extra bränsle. fordonen kan också avläsa och reagera på hastighetsbegränsningar och andra vägskyltar när det gäller fortkörning och brott samt topografin i planerade rutter. Varje fordons prestanda övervakas och delas kontinuerligt.
Typisk bränsleförbrukning för fordonen är cirka 28 liter per 10 mil. En minskning på 1,2 liter innebär därför en minskning av bränslet med 4,3 procent och med det minskade CO2-utsläpp. Om alla lastbilar hade detta system skulle minskningen av CO2-utsläpp bli mycket stor.
I strävan efter avkarbonisering räknas varje litet steg. Genom samarbete mellan logistikföretag och fordonstillverkare och att utnyttja digitaliseringens möjligheter, kan transportsektorn minska miljöpåverkan utan att offra operativ effektivitet. Detta visar hur befintlig teknik och kan skapa en mer hållbar framtid.