Än så länge är den nya lastbilsfronten en prototyp, men testet visar att man är på rätt väg. Foto: Trafikverket. Än så länge är den nya lastbilsfronten en prototyp, men testet visar att man är på rätt väg. Foto: Trafikverket.

Världsunikt krocktest med en ny lastbilsfront

Den nya lastbilsfronten ska rädda bilisters liv i frontalkrockar med lastbil. Trafikverket har testat en unik lastbilsfront som Chalmers utvecklat. Testet visar mätbara resultat som visar att prototypen gör stor skillnad. Krocktestet visar på 30–60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén hos den mötande personbilen som deformeras mest.

För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.

Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin jobbar tillsammans och ett forskningsprojekt lett av en doktorand vid Chalmers planeras för att vidareutveckla testerna med lastbilsfronten.
– Målet är att utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införas i Euro NCAP:s konsumenttester år 2030. Vi vill att människorna i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med lastbil genom att bilkupén ska vara intakt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet hos Trafikverket.

Testet har utgått ifrån en modern personbil och tung lastbil. Att bägge fordonen kör den skyltade hastigheten 80 km/h. Med modern säkerhetsutrustning som autobroms beräknas att hastigheten kan dämpas automatiskt med 30 km/h. Vid kollisionen är fordonens hastighet 50 km/h. Testet visar mellan 30 – 60 procents mindre deformering av personbilen.

Trots att lastbilar endast står för 6 procent av trafikmängden omkommer cirka 45 personer om året i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad och i över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil. Två moderna personbilar av bästa säkerhetsstandard bedöms ha möjlighet att klara en kollision i 80 km/h utan ödesdigra konsekvenser.

Även om det oftast inte är den tunga trafiken som orsakar möteskollisionerna, två av tre gånger är det personbilen som kommer över på fel sida, blir konsekvenserna mycket allvarliga.

Vill du läsa mer om krocktestet med den nya lastbilsfronten, kan du göra det här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-02-09 08:18
Kategori: Nyheter
Taggar: Chalmers Dödsolycka Frontalkrock Krocktest Lastbilsfront Trafiksäkerhet Trafikverket