Det är lätt att tro att "alla" EU-medlemsstater har anammat HVO100, men så är inte fallet. Nu har Tyskland öppnat upp för drivmedlet. Foto: DAF Trucks. Det är lätt att tro att "alla" EU-medlemsstater har anammat HVO100, men så är inte fallet. Nu har Tyskland öppnat upp för drivmedlet. Foto: DAF Trucks.

Intresset för HVO100 i Tyskland enormt

HVO100 har i Sverige sedan tid tillbaka varit ett naturligt inslag på svenska tankstationer. Det är lätt att tro att så är fallet i de flesta andra EU-medlemsstaterna, men det stämmer inte. Nu har även Tyskland öppnat upp för HVO100.

Vi har tidigare berättat att Slovakien fått sin första tankstation som erbjuder HVO100 och nu följer Tyskland efter.

Efter det tyska förbundsrådet godkännande står HVO100 officiellt i startgroparna för Tyskland och intresset är föga förvånande enormt eftersom resultaten av de första praktiska pilotprojekten är lovande.

I slutet av förra året banade den tyska regeringen väg för dieselalternativet HVO100 tillverkat av avfall och rester. Nu har förbundsrådet följt efter och HVO100 får snart inte längre bara vara en tillsats i fossil diesel utan kan även erbjudas som en ren produkt på publika tankstationer. Många lastbilstillverkare har redan gett grönt ljus eftersom bränslets kemiska sammansättning är mycket lik fossil diesel.

HVO100-producenter som exempelvis finska Neste, Eni i Italien och Total i Frankrike, har lyft HVO100 som ett bättre alternativ till fossil diesel och säger att CO2-utsläppen minskar med upp till 90 procent.

Sett ur ett från ”produktion till hjul”- perspektiv visar Scania att det handlar om mellan 50 – 90 procent med ett genomsnitt på 83 procent, skriver Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2024-03-27 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 Diesel Fossilfri Diesel HVO100 Miljö Slovakien Tyskland