Rotation av ett AP-chassi som en del av byggprocessen. Foto: HVS. Rotation av ett AP-chassi som en del av byggprocessen. Foto: HVS.

Ännu en milstolpe för HVS vätgasfordon

Vi fortsätter att följa HVS utveckling av vätgasfordon. Nu passerar de ännu en milstolpe och verkar i det närmaste ostoppbara. HVS är något av en "underdog" som tar upp kampen mot de stora lastbilstillverkarnas ansträngningar inom området.

Skottlandsbaserade HVS som tillverkar vätgasfordon för kommersiell trafik fortsätter att röra om på vätgasmarknaden. Vi har berättat om dem tidigare och nu tillkännager de ytterligare en milstolpe i sin utveckling när de startar prototyptillverkning på en specialbyggd anläggning i Silverstone, Northhamptonshire.

Där kommer HVS att bygga flera testfordonför Attribute Prototype (AP) som en del av sitt fordonsutvecklingsprogram när de närmar sig serieproduktion av deras vätebränslecellslastbil.

Fablinks nära 1 700 kvadratmeters moderna anläggning erbjuder HVS kompletta byggmöjligheter som omfattar kvalitetssäkring, logistik, ett verktygsrum och kontor. HVS och Fablink inleder ett långsiktigt partnerskap där Fablink tillhandahåller tillverkning av hyttkonstruktioner, chassier, krafttorn samt tillhandahåller monteringstjänster. Bygget pågår med ytterligare stöd från tillverkande servicepartners HSSMI.

HVS har nu påbörjat ännu ett nytt kapitel. Fablink-teamet och anläggningen förser dem med utrymme, all utrustning och expertis som är nödvändig för byggverksamheten.
– Denna nästa projektfas i Silverstone, kombinerat med stödet från vårt team och tillverkande partners, positionerar oss perfekt för att framgångsrikt leverera vårt prototypprogram, säger HVS.

HVS har slutfört den första konstruktionen av den första av prototypriggarna på Silverstoneanläggningen. Den kommer inom kort att skickas till UTAC, Leyland för den första riggtestningen.

Bygget av flera andra AP:s pågår nu och varje enhet kommer att användas för att testa specifika egenskaper i lastbilsdesignen från styrka och hållbarhet till fordonets räckvidd och effektivitet inför serieproduktionen som ska starta i mitten av decenniet.

Om artikeln

Publicerad: 2024-04-22 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: AP-chassi Fablink Godstransport HSSMI HVS Klimat Miljö Nettonollutsläpp Nollutsläppsfordon Vätgasdrift Vätgaslastbil