Att kunna ladda under pågående lastning och lossning, ökar effektiviteten och även takten i klimatomställningen. Foto: Martin & Servera.

Martin & Servera inviger laddningsanläggning för tunga transporter

Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter vid terminalen i Norrköping. Det innebär ett viktigt steg i arbete mot en helt fossilfri fordonsflotta. Den nya infrastrukturen stärker Martin & Serveras position som ledande aktör i omställningen till fossilfria leveranser och visar att klimatarbete på riktigt gör skillnad.

I och med snabb och effektiv laddning under tiden gods lastas och lossas från transporterna minskar omställningstiden för transporter och effektiviteten för fordonsflottan ökar. Elektrifieringen av företagets transporter är avgörande för att de ska nå sina klimatmål.

Med den nya laddningsanläggningen i Norrköping tar man ytterligare ett steg mot att helt fasa ut fossila drivmedel och säkerställa att våra leveranser sker med minsta möjliga klimatavtryck.
– Det är en investering inte bara i vår egen verksamhet, utan också i våra kunders och samhällets omställning mot en mer hållbar framtid, säger Per-Erik Kanström, vd för Martin & Servera Logistik.

Den nya anläggningen möjliggör effektiv laddning av eldrivna lastbilar och är en del av det investeringsprogram som Martin & Servera lanserade 2024. Programmet innebär omfattande satsningar på elfordon och laddinfrastruktur vid företagets terminaler runt om i landet. Målet är att samtliga transporter ska vara fossilfria, och redan idag körs hela den egna fordonsflottan på fossilfria drivmedel.

Investeringen i den nya laddningsanläggningen betyder mycket för företaget i Norrköping då den gör att man kan arbeta mer hållbart ochfå en modernare och mer attraktiv arbetsmiljö för sina medarbetare.
– Samtidigt ger den nya infrastrukturen oss större flexibilitet i planeringen, effektivare logistik och bättre möjligheter att möta kundernas krav på snabba och fossilfria leveranser, säger Mathias Karlsson, platschef Martin & Servera Logistik i Norrköping.

Arbetet med att installera laddinfrastruktur på företagets övriga terminaler fortsätter under kommande år vilket kommer möjliggöra storskalig elektrifiering av både egen och extern flotta.