För detta ändamål kommer företaget att låta sitt nya e-flaggskepp eActros 600 inklusive en semitrailer, backa mer än 10 mil utan paus. Mercedes-Benz Trucks avser att ta med sig den tidigare Guiness World Record-titeln från 2020 som låg på cirka 8,9 mil, som sattes i USA med en diesellastbil, tillbaka till Tyskland.
Backningen är planerad att äga rum i Oschersleben i den tyska delstaten Sachsen-Anhalt den 4 juni. Mercedes-Benz Trucks planerar att sätta det nya rekordet på en avspärrad bana och sedan, oberoende av rekordförsöket, backa cirka 3 mil på allmänna vägar – med polisassistans.
Målgången är vid Daimler Truck Global Parts Center i Halberstadt också i Sachsen-Anhalt. Den nya anläggningen öppnar officiellt den 10 juli. Från och med i år kommer man gradvis att ta över globala leveranser av reservdelar till Mercedes-Benz lastbilar.
Marco Hellgrewe från Werneuchen nära Berlin, officer i tyska Försvarsmakten och lastbilsentusiast, satte sitt rekord 2008. Då körde han 6,4 mil i en diesellastbil. Hellgrewe inledde det nya helelektriska rekordförsöket och kommer att sitta bakom ratten i eActros 600.
Marco Hellgrewe, initiativtagare till det elektriska rekordförsöket och förare av eActros 600, säger att han som passionerad lastbilschaufför känner att det är en ära för honom att försöka slå rekordet igen. ”Mycket har hänt teknikmässigt sedan min första rekordkörning och hittills har ingen i världen slagit detta rekord med en eldriven lastbil.”
Enligt Hellgrewe representerar eActros 600 framtiden för elektrisk mobilitet inom långväga transporter och visar hur tillverkare framgångsrikt bryter ny mark. Att backa i så många timmar är en stor utmaning, men provkörningarna hittills har gått mycket bra och han har Mercedes Benz fulla stöd.
Hos Mercedes-Benz är man mycket glada över att Hellgrewe använder en eActros 600 för sitt nya rekordförsök. ”Hans idé att backa i ett helt elektriskt fordon vittnar nu om en pionjäranda som vi som drivkraft bakom omvandlingen kan identifiera oss med”, säger Rainer Müller-Finkeldei, chef för produktutveckling på Mercedes-Benz Trucks och tillägger till skillnad från någon annan ellastbil med stjärnan framtill står deras eActros 600 för att rätt elfordon finns tillgängliga.
Mercedes säger också att bilden av yrkesförare i den offentliga sektorn ligger dem varmt om hjärtat eftersom de bygger sina fordon för dem. Särskilt med tanke på den växande bristen på förare är det viktigt att de också får erkännande för sitt hårda arbete för samhället. Att kunna backa är en central del av förares dagliga arbete och vad förarna åstadkommer i detta avseende är nästan en konst i sig, menar företaget.
Något som Mercedes lyfter som viktigt är MirrorCam, spegelkamerasystemet som utvecklats av Mercedes-Benz Trucks och som spelar en viktig roll för att slå rekordförsöket i backning. Det kan bidra till att bemästra situationer som omkörningar, manövrering, körning i dålig sikt och mörker, kurvtagning och passering genom trånga utrymmen ännu säkrare och stressfritt.
Vidvinkelläge vid backning, avståndslinjer på displayen för bättre uppskattning av avståndet till föremål bakom fordonet, vridning av kamerabilden vid kurvtagning eller övervakning av fordonets omgivning under pauser är ytterligare användbara funktioner.
MirrorCams interaktion med Sideguard Assist från Mercedes-Benz Trucks, särskilt i komplexa trafiksituationer och förvirrande korsningar, kan också bidra till att minska allvarlighetsgraden av farliga situationer. Sideguard Assist använder MirrorCams display för visuella varningar.
Nu håller man tummarna för att Marco Hellgrewe, med hjälp av olika system, ska klara att slå rekordet.