Totalt registrerades 24 292 nya personbilar i april vilket är en ökning med 10,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med cirka 7 procent. Den geopolitiska osäkerheten och hot om handelshinder har ännu inte satt avtryck i nyregistreringarna av personbilar, men industrins behov av stabila och långsiktiga förutsättningar är fortsatt stort. Andelen laddbara bilar uppgick till 63 procent. Av dessa var 35 procent elbilar och 28 procent laddhybrider. Laddhybriderna ökade med 19 procent jämfört med april 2024 och har hittills i år en ökning med 14 procent.
Förklaringen, menar Mobility Sweden, ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. – Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Det är fortsatt företagen som driver elektrifieringen då nära två av tre personbilar och sju av tio elbilar registreras av företagskunder.
Marknaden för lätta lastbilar minskar för tolfte månaden i rad. Totalt registrerades 2 511 lätta lastbilar i april vilket är 33,5 procent färre än samma månad förra året. Under årets första fyra månader uppgår nedgången till 28 procent. Andelen eldrivna lätta lastbilar landade på nära 23 procent, en liten ökning jämfört med i fjol, men volymmässigt minskade elfordonen med 22 procent. Det svaga utfallet speglar i stor utsträckning den fortsatta nedgången i byggbranschen. Regeringens stöd till eldrivna lätta lastbilar är därför fortsatt viktigt och bör inte avvecklas i höst innan marknadsförutsättningarna förbättrats.
Även tunga lastbilar uppvisar en minskning. I april registrerades 472 tunga lastbilar, en nedgång med 8 procent jämfört med april i fjol. Andelen eldrivna tunga lastbilar landade på 6 procent.
– För att öka omställningstakten i det tunga segmentet krävs styrmedel som stimulerar efterfrågan hos transportköpare vilket i sin tur är avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål, säger Mattias Bergman.
Bussregistreringarna ökade med 140 procent i april jämfört med föregående år och uppgick till 139 fordon. Andelen eldrivna bussar uppgick till 42 procent och i april 2024 registrerades inte en enda. Variationen från månad till månad i nyregistrerade bussar beror på offentliga upphandlingar.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 748 laddpunkter och nådde under april 58 850 laddpunkter fördelade på 8 254 laddstationer.
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i ”Månadsrapport Nyregistreringar april 2025”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun.
Registreringsperioden för april omfattar registreringar från 1 till och med 30 april. Antalet registreringsdagar är denna månad en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar, med undantag vid årsskifte.