Med MCS blir det möjligt att ladda batteriet från 20 till 80 procent på under 30 minuter. Det innebär att fordonen kan laddas fullt ut inom ramen för förarens lagstadgade raster, vilket gör tekniken särskilt lämpad för fjärrtransporter.
För att hantera den höga effekten används vätskekylda kontakter och förbättrade kommunikationslösningar mellan fordon och laddstation. Det bidrar till ökad stabilitet och förutsägbarhet vid laddning – två faktorer som är avgörande för driftssäkerhet i kommersiell trafik.
MCS är framtaget som en internationell standard och stöds av TRATON Group, där Scania ingår. Tekniken bedöms vara en nyckel för att övervinna hinder kopplade till både laddtid och ekonomi, och därmed bana väg för ett bredare genomslag för eldrivna lastbilar i fjärrtrafik.
Parallellt pågår en utbyggnad av laddinfrastrukturen i Europa. Scania är en del av initiativet Milence, som har som mål att etablera 1 700 högkapacitetsladdare till 2027. Det arbetet är samordnat med EU:s regelverk för alternativa drivmedel och fokuserar på nyckelrutter för tung trafik (Läs fler artiklar om Milence här).
De nya lösningarna ger operatörer möjlighet att ladda snabbt och kostnadseffektivt, vilket i sin tur bidrar till ökad tillgänglighet, minskade stilleståndstider och bättre totalekonomi – särskilt viktigt för åkerier i omställning mot fossilfri drift.