Lastbilarna, Scania och Volvo, har en räckvidd på upp till 30 mil per laddning. De kommer att trafikera sträckor med relativt lätta laster, vilket lämpar sig väl för eldrift. Den flacka terrängen i Skåne bidrar också till effektiv energianvändning.
Falkenklev Logistik driver sedan nyligen laddstationen Rifil i Helsingborg, där ellastbilarna laddas. Stationen får el från solceller på anläggningen och från företagets egen solcellspark. I dag går omkring 60 procent av Falkenklevs 140 fordon på el.
– Vår vision är en hundra procent eldriven fordonsflotta som körs på hundra procent egenproducerad el. Vi vill inspirera fler att ta ansvar för framtidens transporter, säger Victor Falkenklev, vd på Falkenklev Logistik.
Elektrifieringen sker som en del av Svenska Retursystems mål att minska klimatpåverkan i livsmedelskedjan och bidra till omställningen mot fossilfria transporter.
– Elektrifieringen är ingen framtidsvision utan vi ser mer och mer hur den används i vardagen i våra transporter. Och när vi samarbetar med målmedvetna partners som Svenska Retursystem och Falkenklevs åkeri kan vi verkligen ta ännu större kliv framåt i utvecklingen, säger Maria Nilsson Öhman, Sustainable Affairs Specialist på DHL Freight.