Blir ETS2 en käftsmäll för transportsektorn? Blir ETS2 en käftsmäll för transportsektorn?

Utsläppshandel dåligt för transportsektorn?

Transportföretagens text av igår har titeln ”Utsläppshandel – en käftsmäll för transportsektorn”. Sverige kommer om 1,5 år att införa EU:s nya handelssystem för utsläppsrätter, ETS2. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman kommer att följa utvecklingen hålla och reda ut begreppen.

Den kommande handeln med utsläppsrätter, ETS2, har inte skapat någon debattstorm ute på vägarna, men det finns all anledning att sätta sig in ämnet och framför allt vilken påverkan det kommer att få.

Transportföretagen tar upp den senaste tidens braskande rubriker i media om vad som komma ska. Exempelvis ”bränslechock på 35 kronor litern” och att ”alla partier ljuger om bensinpriset – utom Miljöpartiet” samt att ”bensindrivna bilar riskerar bli värdelösa”.

Frågan Transportföretagen ställer är om din bil, eller för den delen, ambulanser och skolbussar värdelösa när ETS2 införs 2027? Når bensinpriset chockartade nivåer?

I artikeln reder de ut en del av begreppen och förklarar att ETS2 är en del av EU:s så kallade 55-procentspaket (Fit for 55) med syftet att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter, byggnader och vissa mindre industrier. ETS2 är ett sätt att prissätta koldioxidutsläpp och införs i hela EU 2027.

De som direkt berörs av ETS2 är drivmedelsproducenter och leverantörer av drivmedel (främst bensin och diesel) då dessa kommer att ha skyldighet att överlämna en så kallad utsläppsrätt för varje ton koldioxid förbränningen som deras fossila produkter orsakar.

Enskilda konsumenter berörs inte av själva ETS2, men kravet på utsläppsrätter kommer att landa i ökade kostnader hos konsumenterna eftersom hela kostnaden kommer att läggas på drivmedelspriset.

Eftersom Sverige under lång tid under ordnade förhållanden redan fasat ut fossila bränslen, kommer ETS2 främst att handla om vägtransporter, jordbruk, skogsbruk och fritidsbåtar.

I grunden menar Transportföretagen att ETS2 är en positiv utveckling eftersom EU får en gemensam prissättning av koldioxidutsläpp i sektorer där utsläppsminskningarna på många håll inom EU varit otillräckliga. ETS2 är ett av många verktyg för det långsiktiga arbetet med att fasa ut fossila drivmedel.

ETS1 har funnits i 20 år och omfattar det mesta av EU:s stora energi- och industrianläggningar. När ETS2 införs kommer därför nästan all förbränning av fossila drivmedel att omfattas av ett koldioxidpris.

Det finns ett förutbestämt antal utsläppsrätter som auktioneras ut och efterhand minskar dessa och utsläppstaket sänks, men priset är okänt, kommer variera och är svårt att förutse.

Nyligen gjordes en testhandel med ett begränsat antal utsläppsrätter, 5 000, med ett pris på 73 euro per ton koldioxid. Effekten blev att svenska drivmedelspriser ökade med 2 – 2,6 kronor per liter inklusive moms enligt Drivkraft Sveriges beräkningar. Samtidigt som ETS2 påverkar priset uppåt, går det att sänka priset på fossilfria drivmedel.

Transportföretagen har lagt förslag rörande styrmedel och det kan du läsa här.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-02 09:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Drivmedelspriser ETS1 ETS2 koldioxid Transportföretagen Transportsektorn Utsläppshandel