Foto: Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz

Postnord sätter eActros 600 i kommersiell fjärrtrafik

Postnord meddelar att de är först ut i Sverige med att ta Mercedes-Benz eActros 600 i kommersiell drift. Den helelektriska fjärrlastbilen tas i bruk i Veddesta som en del av företagets mål att elektrifiera hela fordonsflottan till 2030.

Postnord har tagit det första steget i Sverige mot elektrifiering av långväga fjärrtransporter genom att sätta en helelektrisk Mercedes-Benz eActros 600 i drift vid terminalen i Veddesta.

Denna typ av fjärrlastbil – med släp och fast skåp – används i verksamheter med hög logistikintensitet, där fordonen körs långt och lastas flera gånger per dag.

Den nya lastbilsmodellen är särskilt utvecklad för eldrift. Den är utrustad med regenerativ bromsning, snabbladdningskapacitet och har enligt pressmeddelandet en räckvidd upp till 50 mil på en laddning, vilket gör den till ett alternativ för tyngre transporter.

Fordonet levererades den 1 juli och är det första av totalt sex planerade enheter. Resterande fordon ska levereras successivt, men det finns ännu ingen fastställd tidsplan för detta.

Postnords elektrifieringssatsning omfattar redan idag ett stort antal eldrivna distributionsfordon. Introduktionen av tunga ellastbilar markerar en utökning av företagets strategi för att minska klimatpåverkan i vägtransporter.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-02 10:53
Kategori: Nyheter
Taggar: eActros 600 Elektrifiering Elfordon Fjärrtrafik Lastbilstransporter PostNord