Linn förlorade sitt körkort och därmed sitt drömyrke efter att ha testats för alkoholmarkörerna PEth och CDT i samband med obligatorisk undersökning vid nyanställning.
Men vad var det egentligen som hände?
Ett förhöjt PEth (0,32) gjorde att arbetsgivare tillsammans med arbetsgivare drog igång ett halvår av frekvent provtagning i kombination med missbruksrehabiliteringsprogram, trots blåstest varje arbetspass. Eftersom arbetsgivaren uppgav att detta är en skyldighet att medverka till fanns inget annat val än att lämna ”samtycke”.
Hon var orolig att hon skulle riskera sitt jobb.
– Man valde att ta prover på mig ungefär varannan, var tredje vecka i ett halvår. Efter som jag var öppen med när jag skulle dricka alkohol så öppnande det för arbetsgivaren att kunna ta prover kort efter intag trots att de var medvetna om halveringstiden.
Linn fick lämna prover med kort varsel, ovetandes när provtagning skulle ske. Vid ytterligare tillfällen visade sig PEth vara förhöjt, bland annat vid provtagning två dagar efter nyår och dagen efter hon kom hem från skidresan.
– Det kändes som att bli huggen i ryggen. Jag är ärlig med de fåtal tillfällen jag ska dricka alkohol och så tar arbetsgivaren ändå ej hänsyn till halveringstiden vilket självklart resulterar i högre provsvar. Jag undrade hur ett prov som ska mäta 4–6 veckor visar förhöjt när jag varit nykter i två månader innan skidresan.
Linn tvingas fortsätta med mängder av möten och provtagningar trots att hon upplever kränkning, kontrollerande av hennes privatliv och debut av psykisk ohälsa. Hon uppger att hon på grund av detta överväger säga upp sig.
– Jag satt i möten med både chef, läkare, sjuksköterska och HR och bara grät. Att tvingas ”samtycka” till missbruksrehabiliteringsprogram på grund av arbetsgivarens okunskap kring PEth är det mest kränkande och förnedrande jag någonsin kommer uppleva.
När alla provtagningar och missbruksbehandlingsplanen är avslutad skickas intyg för C1-körkort, som behövs för att köra de tyngre ambulanserna på stationen. I lämplighetsintyget skriver Linns läkare ”tidigare utredd på grund av enstaka förhöjda PEth, men efter bedömning ses varken missbruk eller beroende”.
Detta var något Transportstyrelsen kom att reagera på. Utan Linns vetskap skickar Transportstyrelsen brev till Linns företagsläkare där de hävdar att intyget ”ej är fullständigt” och att de behöver alla provsvar.
– Jag begärde ut mina journalhandlingar på företagshälsan och fick först åtta månader senare reda på att min läkare fått brev. En chock, Transportstyrelsen undanhöll information och krävde ut journaluppgifter. Samtidigt som Transportstyrelsen uppger att ”personen som riskerar sitt körkort alltid är underrättad”.
Linn får körkortet indraget och kan inte komma till jobbet efter sin semester. Det som aldrig nämns eller tagits hänsyn till av vare sig arbetsgivare eller Transportstyrelsen är att vid varje tillfälle med blodprov togs inte bara PEth utan även en annan alkoholmarkör – CDT. Ett prov som Transportstyrelsen använt sig av tidigare, som är mer forskat på och av högre evidens. Detta prov har Linn uppvisat i lägsta referens vid varje tillfälle.
Under hösten överklagar Linn två gånger. Både vid förvaltningsrätt och kammarrätt – men får avslag båda gångerna. Under våren sätter Linn igång med att ta nya prover för att få tillbaka sitt körkort samtidigt som hon lyfter problemet i media.
Kritiken mot Transportstyrelsens hantering har sedan Linns fall uppmärksammades i media varit omfattande, särskilt då PEth-testet ej kan visa varken hur mycket och/eller när någon har druckit alkohol, utan endast att alkohol har konsumerats under de senaste veckorna.
Linn genomgick fyra nya provomgångar. Det stod inget i föreläggandet om att hon skulle ta PETh, men hon valde att inkludera PEth för att visa att hon ej har ett missbruk. Men de proverna var inte tagna med tillräckligt kort varsel, varpå Transportstyrelsen ogiltigförklarade dem och krävde nya prover.
I juni 2025 beviljades Linn nytt körkortstillstånd efter nya provresultat och ytterligare intyg som stödjer att missbruk aldrig har förekommit. Hon har dock ej fått tillbaka sitt jobb på ambulansen. Idag jobbar hon istället på akutmottagningen i Karlstad.
– Eftersom jag hade ett vikariat misstänker jag att det var lätt att göra sig av med mig. Jag hade haft vikariat i mer än ett år och var anmäld till mängder av kurser inom ambulansen under hösten, så jag misstänker att jag skulle fått förlängt vikariat, men det är något min arbetsgivare aldrig skulle erkänna. Istället säger de ”du får ansöka när tjänst ligger ute och antagning sker enligt rutin”.
Linn kräver upprättelse av både arbetsgivare och Transportstyrelsen. Hon har dessutom fått lägga stora summor på både advokat och läkarintyg. Även om Transportstyrelsen gett henne nytt körkort så står de fast att hon tidigare haft ett alkoholmissbruk – trots läkarintygen.
– Det jag tycker är högst intressant är att föreläggandet jag fick om provtagning och intyg i två år till har de helt plötsligt friat mig från. Varför just jag? Det jag är mest förbannad över just nu är att personer i samma sits nu har, av Transportstyrelsen, skickats till socialen för utredning, kring både alkohol och narkotika – enbart på grund av PEth.
Vad tycker du om den här typen av tester?
– Jag har egentligen en enda erfarenhet av detta, där man tar prover i ett enda syfte och det är när man ska levertransplantera patienter. Då krävs total nykterhet. Jag har jobbat på en avdelning på sjukhuset där vi behandlar patienter med bland annat leversvikt.
Vad tror du om mängden alkohol man behöver konsumera för att nå gränsvärdet 0,3?
– Mängden är högst individuell. Transportstyrelsens påstådda mängd alkohol för att nå 0,3 är något som någon kommit på, troligtvis för att folk ej ska bli rädda för att söka vård. Jag har iallafall aldrig kunnat inta de mängderna de påstår, iallafall ej kunnat blåsa negativt eller sköta jobbet på ett bra sätt.
Transportstyrelsens uppgift om att det handlar om 40 fall som lett till körkortsingripande ställer sig Linn tveksam till.
– Efter att besökt trafikutskottet i våras tillsammans med Centrum för rättvisa så är min uppfattning om att det är många fler. Mörkertalet är troligtvis stort, särskilt eftersom ett antal kanske väljer att inte överklaga. Oavsett, om det handlar om 40 stycken så är det 40 för många som ska ha en ursäkt och upprättelse.
Linn har, efter att hennes fall uppmärksammats i media, fått kontakt med många personer som hamnat i samma situation, både personer som drabbats tidigare och som nyligen drabbats.
– En man kontaktade mig och uppgav att han blev av med körkortet i slutet av januari men fick tillbaka körkortet bara några månader senare. Han menade att om inte jag stått upp för detta så hade han troligen fått vänta ett bra tag till, berättar Linn.
Linns råd till alla som hamnat i samma situation är att inte ge upp, ”fortsätt brinn och skriva kring detta”.
– Att få sitt liv, arbete och fritidssysselsättningar fråntagna är otroligt tungt. Och inte nog med det, man får också en missbruksdiagnos. Däremot så måste bevisbördan ligga på Transportstyrelsen och inte på dig själv.
Hon tillägger att det är bra att media tagit tag i ämnet.
– Jag tycker det är skitbra. Redan första gången som media tog upp mitt fall kände jag en lättnad. Jag trodde att jag stod helt ensam i detta och att det hela var tabubelagt. Jag började tro ett tag att jag verkligen var en missbrukare. Men allt eftersom har fler gått ut, och jag är så glad för det. Vi ska vinna. Jag väntar fortfarande svar på min tredje överklagan, tillsammans med Centrum För Rättvisa.
Proffs kommer fortsätta följa Linns ärende och även andra som drabbats av myndigheten ifrågasatta hantering vad gäller PEth-tester.