Studien visar att det redan i dag är tekniskt möjligt att producera bränslet direkt på gården vilket kan minska beroendet av både fossila bränslen och globala leveranskedjor.
Under våren 2025 har civilingenjörsstudenterna Emil Johnsson och Gabriel van den Bos skrivit sitt examensarbete hos Energifabriken i samband med RISE och Agtech Sweden. Inom det undersöktes en konceptuell produktionsansläggning för gårdsnära produktion av det syntetiska bränslet elektrodiesel.
E-diesel, som det kallas, går att tanka i en befintlig förbränningsmotor utan problem.
– Framställningen av bränslet använder enbart koldioxid och vatten tillsammans med el som insatsvaror, säger Gabriel van den Bos, författare och civilingenjörsstudent.
Att e-diesel går att använda i dagens förbränningsmotorer samtidigt som det går att blanda med bio-diesel gör det till ett attraktivt bränsle för framtidens lantbruk. Andra alternativ finns, men kommer med utmaningar såsom batteridrivna maskiners höga vikt och begränsade drifttid. Eftersom arbetsmaskiner också har lång livslängd dröjer det innan ny teknik får brett
genomslag i lantbruket, något som ytterligare talar för e-diesel som alternativ.
Att undersöka en anläggning för produktion av e-diesel är även viktigt ur ett beredskapsperspektiv. Detta eftersom bränsleproduktion i Sverige skulle säkerställa tillgång till diesel oavsett omvärldsläge. Dessutom, att kunna producera diesel direkt på gården ger lantbrukaren mer kontroll över sin egen verksamhet.
Enligt en av arbetets slutsatser är det tekniskt möjligt att producera e-diesel på gårdsnivå, men den höga investeringskostnaden utgör ett betydande hinder. Men genom teknikutveckling, bidrag och serietillverkning av produktionsanläggningar skulle gårdsnära produktion av e-diesel ändå kunna utgöra ett rimligt alternativ.
Trots utmaningarna finns det ändå argument som talar för en sån här anläggning där beredskapsfrågan är en del.
– Om varje gård skulle producera eget bränsle skulle man sprida riskerna på ett väldigt bra sätt samtidigt som livsmedelsproduktionen skulle bli mer oberoende av oljepriset, säger Emil Johnsson, författare och civilingenjörsstudent.
Vidare har examensarbetet också undersökt möjligheten att försörja produktionsanläggningen med energi från ett vindkraftverk. Slutsatsen är att det är ett rimligt alternativ om den är överdimensionerad och systemet innehåller någon form av energilagring för att kompensera för vindkraftens variationer.
Studien följde en produktutvecklingsprocess och innehöll även simuleringar över produktionen samt intervjuer med företag och forskare på ämnet. Arbetet finns publicerat i det Digitala Vetenskapliga Arkivet.
Emil Johnsson, författare och civilingenjörsstudent, avslutar.
– Fossila bränslen är i dag inte längre ett alternativ därför måste vi ställa oss frågan, vad ska vi använda i stället? E-diesel må vara ett framtida alternativ, men framtiden ligger närmre än vi tror. Tekniken finns, men framtiden kommer inte att vänta.