"Att införa Miljözon 3 i Malmö blir en klassfråga", säger  Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö. Foto: SD/Malmö. "Att införa Miljözon 3 i Malmö blir en klassfråga", säger Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö. Foto: SD/Malmö.

SD i Malmö: ”Nej till miljözon 3 i Malmös bullerprogram”

Kommunstyrelsen antog i går Malmö stads åtgärdsprogram mot omgivningsbuller. SD stöder beslutet, men reserverar sig mot en av de föreslagna åtgärderna – att införa miljözon 3 och pekar på att det blir en klassfråga. ”Det begränsar rörelsefriheten för dem som bor i ett sådant område och inte har elbil och det stoppar inte oljuden från vansinneskörningarna”, säger Magnus Olsson (SD).

Sverigedemokraterna tycker att det är både viktigt och nödvändigt att införa åtgärder mot buller i staden och delar stora delar av förslaget till åtgärdsprogram, men kan inte ställa sig bakom förslaget att införa miljözon klass 3.
– Det finns bättre sätt att stoppa trafikoljud i Malmö som att polisen ges bättre förutsättningar att på allvar stoppa vansinneskörningarna med smällande avgasrör och varvande motorer, något som nu utreds tack vare SD och Tidöregeringen, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Miljözon 3-område innebär att bensin- och dieseldrivna fordon inte får köras där. Styrets argument för införandet är att det motverkar oljud då elbilar är tystare.
– Men mönstret är tydligt när man ser till många av de trafikpolitiska beslut som det rödgröna styret tagit de senaste åren. Att införa miljözon 3 grundar sig i viljan att få bort så mycket som möjligt av privatbilismen från Malmö som det bara är möjligt vilket styret gör genom att göra det så dyrt och komplicerat att ha bil tills Malmöborna till slut tvingas välja bort den, säger Magnus Olsson.

Miljözon 3 blir i detta sammanhang en klassfråga, menar SD Malmö.
– Alla har inte råd att köpa en elbil. Miljözon 3 stryper möjligheten att ta bilen för alla dem som inte har elbil. Det blir främst de som kämpar för att få sin ekonomi att gå ihop som drabbas och får sin rörelsefrihet beskuren, men så brukar konsekvensen bli när det rödgröna styret härjar i Malmötrafiken, säger Magnus Olsson.

Att kommunen tar fram ett bullerprogram är rätt och riktigt, men med miljözon 3 hamnar man fel menar Magnus Olsson.
– Vi kan ju även se till utvecklingen där– dagens moderna bensin- och dieseldrivna bilar blir allt tystare och miljövänligare vilket är bra att ha i åtanke när man ser till miljöpåverkan från batteritillverkning, avslutar Magnus Olsson.
Beslut om åtgärdsprogram mot omgivningsbuller fattas formellt vid kommunfullmäktiges sammanträde 11 september.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-21 13:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Buskörning Klassfråga Magnus Olsson Malmös Bullerprogram Miljöpåverkan Miljözon Klass 3 Sverigedemokraterna