Den 4 september 2025 togs laddningsinfrastrukturen för Stuttgarter Straßenbahnen i drift vid bussdepån Stuttgart-Möhringen. Förutom ett flertal högt uppsatta representanter för SSB, politiken och Daimler Buses var även Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann närvarande vid ceremonin som hölls i företagets lokaler på Schockenriedstraße.
Anläggningen har 28 laddpunkter och en laddkapacitet på upp till 180 kW installerades av Daimler Buses som generalentreprenör. Genomförandet som är helhetsinriktat med alla leverantörer från en och samma källa skedde i nära samarbete med experter från Daimler Buses Solutions och deras partners Omexom och Power Electronics.
Delstaten Baden-Württemberg har stöttat byggandet av Möhringer-laddningssystemet för lokal kollektivtrafik med ett bidrag på cirka 13 miljoner euro i enlighet med den tyska statliga lagen om kommunal trafikfinansiering.
Upp till 28 elbussar kan laddas samtidigt över natten. Ytterligare bussar kan också laddas under dagen. Laddningsprocessen sker via integrerade pantografer som är som är monterade på laddningssystemets ram och sänks sänks ner för att nudda laddningsskenorna på busstaken i en laddningsprocess som kallas ”panto down”-laddning.
Vid en laddningsspänning på upp till 720 volt överförs en laddningseffekt på upp till 180 kW beroende på laddningsnivån i bussarnas batteripaket. Mercedes-Benz eCitaro G bränslecellsbussar är utrustade med fyra NMC3-högspänningsbatteripaket med en total energikapacitet på 392 kWh och sex vätgastankar med en total kapacitet på 30 kilogram H2. Detta gör att varje elbuss kan köra upp till 20 mil utan att laddas.
Med ett bidrag på över 24 miljoner euro för de två laddningsanläggningarna vid depåerna i Stuttgart-Möhringen och Stuttgart-Gaisburg, med totalt 65 laddpunkter, stöder tyska staten SSB i övergången till en batterielektrisk flotta. Staten ger också ett bidrag på cirka 3 miljoner euro för upphandling av batteribussar år 2025.