Kina är i framkant när det gäller battterielektriska lastbilar och under 2024 såldes över än 230 000 nollutsläppsfordon i Kina enligt ICCT. Nu stasar företaget på Europa och kommer för det att få stöd av Putzmeister och Alltrucks servicenätverk i Europa.
Elfordonet har ett 636 kWh LFP-batteri på en 800V-plattform som uppnår över 50 mils räckvidd med 42 ton och maximal nyttolast tack vare endast 10,9 ton tomvikt. Förutom 400 kW CCS-laddning kommer SANY e263 senare även att möjliggöra megawattladdning (MCS). Elmotorerna förväntas generera en kontinuerlig effekt på 420 kW samt en toppeffekt på 730 kW.
Sany säger att flera installerade säkerhetsassistanssystem för närvarande överstiger de lagstadgade kraven i GSR2.
Sany eTrucks kommer att tillsammans med Alltrucks Truck and Trailer Service att erbjuda ett omfattande servicenätverk med sina över 700 serviceverkstäder över hela Europa och ett tyskbaserat reservdelslager som drivs av Putzmeister.
Vägassistans dygnet runt, OTA och telematisk diagnos samt fullserviceavtal från 6 till 10 år kommer att minimera oplanerade verkstadsbesök.