Arocs 4763 8×6 ställs ut på Japan Mobility Show 29 oktober – 9 november 2025, (nytt namn på Tokyo Motor Show). Bilen är utrustad med OM 473 15,6L-motorn på 625 hk (3 000 Nm) och 16-växlad PowerShift 3 Advanced-växellåda och har ett extra kyltorn. Konfigurationen kan dra upp till 500 ton. ClassicSpace 2.3-hytten är specialanpassad för den japanska maxhöjden på 3,8 meter.
Svenskan Stina Fagerman, Mercedes-Benz Trucks globala chef för marknadsföring, försäljning och service, ser betydande potential för Arocs inom tunga transporter i Japan
Mercedes introducerade sin gamla SK-serie i Japan under början av 1990-talet i samarbete med Mitsubishi, strax efter det att Volvo trädde in på den japanska marknaden. Som mest sålde Mercedes 500 enheter om året.
Försäljningen av Mercedes Actros och Atego upphörde år 2003 kort efter det att Daimler köpt 85 procents av aktierna i Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation – MFTBC. Samtidigt eliminerades den gången Volvos dåvarande minoritetspost i Fuso. En planerad gemensam medeltung modell med Volvo gick också i stöpet liksom försäljningen i Sverige av lätta Fuso Canter som då just hade inletts via Volvohandeln.
Tidigare i år meddelade Daimler att dotterbolaget Mitsubishi Fuso Truck & Bus övergår till ett gemensamt bolag tillsammans med Hino, ägt av Toyota. Det ska börsintroduceras under 2026.
Volvos japanska dotterbolag UD, f.d. Nissan Diesel, såldes 2020 till Isuzu för 20 miljarder SEK.
