Det här är en av de första elektriskt anpassade slambilarna för den svenska marknaden som PreZeros leverantör Kaiser Eur-Mark bygger.
– Det är en milstolpe när PreZero fortsätter att flytta fram gränserna för tung eldriven trafik, säger Jonathan Goude, chef för PreZeros fordonsflotta.
Eftersom elslambilarna är tystare än fossildrivna slambilar kommer de att förses med blixtljus och konstgjorda ljud vid inbromsning, tomgång, backning och acceleration.
PreZero ser sig som en drivande aktör i omställningen till tung eldriven trafik och vill accelerera utvecklingen samt är positiva till flera av förslagen i regeringens utredning om lättnader för tunga transporter.
– Utökade möjligheter att köra nattetid för att öka nyttjandegraden per fordon skulle till exempel både vara bra för miljön och underlätta investeringar i kapitalkrävande tunga fordon, säger Jonathan Goude.
PreZeros eldrivna EkoKombi är i grunden en påbyggnation på ett Volvochassi med FM-hytt. Bakom påbyggnationen står finska Kaiser Eur-Mark. Elslambilarna har en fri luftflödeskapacitet på cirka 30 000 l/min, en spolkapacitet på 106 l/min samt ett max arbetstryck på 200 bar.
Tillsammans med branschorganisationen Återvinningsindustrierna har PreZero tagit fram en fossilfri färdplan med målet att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2030. Redan i dag kör PreZero 97 procent av sina fordon på HVO, el och biogas.