Transportföretagen ser positivt på regeringens förslag att bredda stödet till laddinfrastruktur. Att även icke-publik laddning och fler trafikslag föreslås inkluderas såsom bussar och hamnverksamhet, är ett viktigt steg för att snabba på elektrifieringen av transportsektorn.
Att stödet föreslås omfatta även icke-publik laddinfrastruktur är mycket välkommet.
– För åkerinäringen, även inom fjärrtrafiken, är laddning vid depåer och terminaler helt avgörande. Likaså har turistbussarna hittills varit en bortglömd del i utbyggnaden, men nu kan vi börja rätta till det, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Stödet innebär att även el- och vätgaslösningar för exempelvis hamnars interna logistikflöden, egen maskinpark eller rederianknutna fartyg kan få statlig medfinansiering.
– Det här är ett viktigt steg för att kunna elektrifiera både sjöfarten och hamnlogistiken. Hamnarna är centrala nav i den gröna omställningen och nu får vi äntligen verktyg att agera, säger Susanne Karlsson.
Samtidigt kvarstår den största flaskhalsen: näten.
Handläggningstiderna hos nätbolagen varierar kraftigt över landet. Det är inte ovanligt att det tar orimligt lång tid att få besked eller att inget svar kommer alls. – Dessutom är kostnaderna oförutsägbara och ofta saknas tillräcklig kapacitet i elnäten. Ingen laddinfrastruktur i världen kan kompensera för bristande effekt, avslutar Susanne Karlsson.
Transportföretagen uppmanar därför regeringen att, parallellt med utbyggt stöd, ta krafttag för att påskynda nätutbyggnaden och effektivisera tillståndsprocesserna.